Paní Vlasta už nevěděla kudy kam. Proto se rozhodla vzít si pětitisícovou půjčku, aby měla alespoň na jídlo. Nejenže žádné peníze nedostala, teď ještě dluží 35 tisíc korun, protože vychytralí podvodníci ji přepojili na předraženou linku.
Česká obchodní inspekce varuje před novým trikem společností, které půjčují lidem peníze přes draze zpoplatněné telefonní linky. Na ty si už zákazníci totiž dávají pozor. Zájemci o půjčky tak na začátku sice volají na běžnou pevnou linku, posléze jsou ale odkázáni nebo rovnou přepojeni na výrazně dražší tarif. Tam ale může minuta hovoru stát bezmála sto korun. Inspekce už řeší desítky podobných případů a stížností.
"Před dvěma a půl lety jsem musela přestat pracovat. Dopadla jsem tak, že jsem si dávala k snídani teplou vodu a chleba, 15 kilo jsem zhubla, protože jsem byla na pytlíkových polívkách. Neměla jsem ani na toaletní papír," líčí svůj příběh podvedená osmasedmdesátiletá Vlasta Pospíchalová.
Ze zoufalství se rozhodla, že si vezme půjčku - 5 tisíc korun. "Podle článku z novin jsem volala na uvedené telefonní číslo," vysvětluje paní Vlasta. Nejdříve byl telefonát za běžný tarif, aby peníze získala, musela ještě zavolat na linku, která stojí 95 korun.
"Říkala jsem, že už mluvím dlouhou. Nato jsem byla přerušena s tím, že nemusím mít obavy, že ten telefonát mi uhradí. Když už jsme mluvili dvě hodiny, tak jsem říkala, že to ukončím, ona mi ale řekla, že by to byla škoda, protože bych přišla o to, co vám nahradíme," vypráví Vlasta. "Tak jsem to vydržela 4 hodiny na telefonu," dodala.
Půjčku nechtěla na žádnou hloupost, ale na obživu. "Abych měla z čeho žít. Abych mohla koupit psovi granule. Měla jsem asi 20 korun," říká se slzami v očích Vlasta Pospíchalová.
Půjčku nakonec od podvodné společnosti stejně nedostala a teď za telefon dluží 35 tisíc korun. "Z toho všeho se mi rozbouřilo srdce. Jsem astmatička, mám léky a na ty léky už nemám," brečí paní Vlasta. "V tomto případě by se mohlo jednat o trestný čin podvodu," uvedl policejní mluvčí Jan Daněk.
Půjčit peníze jsme si dnes chtěli i my. A dopadlo to tak, že i nás chtě nechtě odkázali na číslo s devítkou na začátku. "Je to nová praktika, kterou poskytovatelé spotřebitelských úvěrů používají. Lidé pak jsou uměle udržování na přijmu. Spotřebitelé takto mnohdy provolají desetitisíce," prozradil mluvčí České obchodní inspekce Denis Gaidoš.
Paní Pospíchalová není jediná, která na tuto praktiku naletěla. Podobných případů řeší Česká obchodní inspekce hned několik desítek.
Související
23. července 2024 12:59
9. května 2024 10:25
11. srpna 2023 16:35
4. února 2022 12:45
29. října 2021 11:29