Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Povinné zimní pneumatiky: Jak se vyhnout postihu v Česku i pokutě v Německu

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Přezutí na zimní pneumatiky je důležitým krokem k zajištění bezpečnosti na silnicích v podzimním a zimním období. Správné pneumatiky zlepšují přilnavost, ovladatelnost a brzdnou dráhu vozidla, což může být rozhodující v kritických situacích.

Právní předpisy

V České republice platí zákonná povinnost používat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze takové podmínky vzhledem k počasí a povětrnostní situaci očekávat. Některé úseky mohou být označeny značkou Zimní výbava, kde je zimní obutí povinné bez ohledu na počasí.

Teplotní kritérium

„Obecně platí, že byste měli přezout na zimní pneumatiky, jakmile teplota stabilně klesne pod 7 °C. Při těchto teplotách začíná běžná guma letních pneumatik tvrdnout, což snižuje jejich přilnavost. Zimní pneumatiky jsou oproti letním vyrobeny ze speciální směsi, která si udržuje optimální vlastnosti při nižších teplotách. Sledujte tedy dlouhodobou předpověď a pokud se blíží období stabilně nízkých teplot nebo sněžení, je čas na přezutí,“ říká Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.

Hloubka dezénu

Zákon stanovuje pro pneumatiky obecně minimální hloubku dezénu 1,6 mm. U zimních pneumatik ale odborníci doporučují mít minimálně 4 mm, protože pod touto hranicí se výrazně zhoršují jízdní vlastnosti na sněhu i ledu.

Další tipy pro zimní sezónu

Nezapomínejte ani na pravidelnou kontrolu tlaku v pneumatikách. V zimních měsících je třeba tlak kontrolovat častěji, protože nízké teploty mohou způsobit jeho pokles. Pro zajištění maximální bezpečnosti je důležité vždy vyměnit všechny čtyři pneumatiky najednou. Použití pouze dvou zimních pneumatik může způsobit nestabilitu vozidla.

„V zimních měsících hrozí také nenadálé situace, kterým se ne vždy podaří vyhnout, a proto je vhodné myslet také na pojištění, které vám v případě nehody zajistí finanční bezpečí,“ doplňuje Martin Thienel z Kalkulátor.cz.

Pozornost věnujte také skladování letních pneumatik – přes zimu je třeba je uchovávat na suchém, chladném a tmavém místě. Ideální je jejich umístění do speciálních pytlů nebo vaků, které chrání pneumatiky před prachem a UV zářením.

V Německu už samotné označení M+S nestačí

V české legislativě se zimní pneumatiky stále označují jako ty s označením M+S (z anglického Mud + Snow), případně podobnou alternativou (M.S, M/S, M&S nebo MS). Většina výrobců pneumatik navíc přidává i tzv. „horský symbol“ – 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), tedy tři horské vrcholy se sněhovou vločkou, který jednoznačně potvrzuje vhodnost pneumatik pro zimní použití.

Pozor však, pokud vyrážíte do Německa. Od loňského podzimu (1. října 2024) tam platí povinnost používat pneumatiky s označením 3PMSF. Samotné M+S už v zimních podmínkách nestačí a může vám hrozit pokuta. To znamená, že pneumatiky, které jsou v ČR stále legálně uznávané, nemusí být v Německu považovány za zimní.

Zimní pneumatiky a pojištění

„Pokud se stanete účastníky dopravní nehody v zimním období a nebudete mít přezuto, můžete počítat s postihem od pojišťovny. Ať už jste nehodu způsobil nebo ne, pojišťovna může krátit výplatu náhrady škody z povinného ručení, a to až o pětinu. Případně plnění zcela zamítnout, pokud budou pneumatiky sjeté víc, než je minimální výška dezénu. Takové vozidlo je totiž nezpůsobilé a nemá na silnici co dělat. I proto je potřeba vždy dbát na to, abyste měli pneumatiky patřičné aktuálnímu počasí a nepodceňovali jejich včasnou výměnu,“ říká Martin Thienel z Kalkulátor.cz.

Vyplatí se také havarijní pojištění

Mnoho motoristů stále zaměňuje povinné ručení a havarijní pojištění, popř. chápe obě služby různými způsoby. Při povinném ručení pojišťovna zaplatí škodu za vás, například když někoho nabouráte. V ČR je takové pojištění povinné, proto se mu říká "povinné ručení". Oficiální název je totiž pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, protože pojištění přebírá vaši odpovědnost nahradit škodu poškozenému.

„Havarijní pojištění osobně doporučuji pro dražší auta, nebo pokud je pro vás auto důležité. Zvláště v zimním období je riziko nehody vyšší nejen díky zhoršenému počasí, ale i dřívější tmě. Je důležité mít auto na vhodných a kvalitních pneumatikách a v dobrém technickém stavu. A když dojde na nejhorší, mít dobré pojištění,” dodává Martin Thienel z Kalkulátor.cz.

Témata:  zimní pneumatiky auta

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

13. listopadu 2025 23:14

Reklamace v autoservisu: Jak postupovat, když servis udělá chybu

Příchod zimy znamená mnoho radostí i starostí, těšení se na Vánoce, ale i shon spojený s koncem roku. S klesající teplotou a zvyšující se pravděpodobností sněhové pokrývky je ale také důležité nezapomenout na naše auta. Tak schválně, už jste byli vyměnit letní pneumatiky za zimní? Nebo vás dokonce čeká větší údržba auta před začátkem zimy? Ačkoliv bychom vám přáli, aby vše proběhlo hladce, je možné, že se v souvislosti se servisem automobilu vyskytnou komplikace. Nedotažená pneumatika, poškrábaný lak v důsledku manipulace s autem během servisu, špatně provedená oprava. Kdo je za tyto problémy zodpovědný, jak je správně řešit a dostat se k náhradě?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Nesrovnalosti v účtech za energie: jak efektivně postupovat

Panu Chytrému má dodavatel elektřiny a plynu díky nízké spotřebě vrátit přeplatek velké částky. Nemile ho ale překvapilo, že mu i přes tyto úspory dodavatel zvýšil zálohy, a to dokonce dvojnásobně. Aby toho nebylo málo, dodavatel se zdráhá tento přeplatek vyplatit. Na tyto situace naštěstí zákon pamatuje, a to například prostřednictvím reklamace nebo započtení.