Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Živnostníci, pozor na sdělování IČ u telefonických nabídek. Co vám hrozí?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Víte, v čem spočívá rozdíl, když smlouvu po telefonu uzavře spotřebitel a když ji uzavře živnostník? Sdělíte-li v reakci na telefonickou nabídku prodejci své identifikační číslo (IČ), přijdete o právo na odstoupení od smlouvy. Někteří obchodníci tohoto faktu zneužívají.

Uvede-li živnostník při uzavírání smlouvy po telefonu své identifikační číslo, předpokládá se, že jedná v rámci své podnikatelské činnosti. „Nemůže se tudíž následně dovolávat ustanovení občanského zákoníku týkajících se spotřebitelských práv. V případě uzavírání smluv po telefonu je nejzásadnější, že nemá právo na odstoupení od smlouvy a uzavřenou smlouvou je vázán," vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

V posledních týdnech se dTest na poradenské lince setkává s případy, kdy poskytovatelé služeb kontaktují živnostníka a nabídnou mu zpravidla inzerci nebo její zasílání za několikatisícovou úplatu ročně. Volaná osoba je vyzvána, aby sdělila své identifikační číslo. Děje se tak právě proto, aby v rámci právního vztahu již nevystupovala jako spotřebitel a nemohla od smlouvy odstoupit podle § 1829 občanského zákoníku.

Co dělat v případě, že jste již obdobnou smlouvu uzavřeli jako živnostník? „Pokud slouží zakoupená služba či věc pro vaše osobní potřeby a netýká se ve skutečnosti podnikání, můžete se dovolávat ustanovení na ochranu spotřebitele s tím, že identifikační číslo bylo sděleno pouze jako údaj, nikoli jako ukazatel vašeho postavení v právním vztahu," radí Lukáš Zelený. Je-li zakoupená služba určena výslovně pro podnikatelské účely, zbývá pouze reklamovat obsah poskytované služby v případě, že neodpovídá popisu v telefonátu. Jestliže není služba poskytována v přislíbené kvalitě, může zákazník požadovat přiměřenou slevu z její ceny.

Nejlepší prevencí proti uzavření nevýhodné smlouvy, kterou nelze bez sankcí ukončit, je neuzavírat jakoukoli smlouvu bez dobré znalosti smluvních podmínek. Korektnímu poskytovateli služby či prodejci nečiní problém zaslat zákazníkovi nejprve tištěné informace a poskytnout mu dostatek času na rozmyšlenou. Pokud operátor argumentuje časově omezenou nabídkou a nutností využít ji ihned, je na místě vyšší ostražitost.

Témata:  občanský zákoník mobily dTest

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

13. listopadu 2025 23:14

Reklamace v autoservisu: Jak postupovat, když servis udělá chybu

Příchod zimy znamená mnoho radostí i starostí, těšení se na Vánoce, ale i shon spojený s koncem roku. S klesající teplotou a zvyšující se pravděpodobností sněhové pokrývky je ale také důležité nezapomenout na naše auta. Tak schválně, už jste byli vyměnit letní pneumatiky za zimní? Nebo vás dokonce čeká větší údržba auta před začátkem zimy? Ačkoliv bychom vám přáli, aby vše proběhlo hladce, je možné, že se v souvislosti se servisem automobilu vyskytnou komplikace. Nedotažená pneumatika, poškrábaný lak v důsledku manipulace s autem během servisu, špatně provedená oprava. Kdo je za tyto problémy zodpovědný, jak je správně řešit a dostat se k náhradě?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy