Jak si lze ověřit svého dodavatele energií?

Ilustrační fotografie
reklama

Poradna spotřebitelské organizace dTest řeší ročně velké množství dotazů spotřebitelů. Přesto však v tomto množství některé dotazy chybí, protože řada spotřebitelů ani netuší, že nějaký problém mají. A z údajů dodavatelů poslední instance plyne, že problém mají desetitisíce odběrných míst. Jedná se řadu zákazníků, kteří po ukončení dodávek energií od společností ze skupiny Bohemia Energy, společností Kolibřík a Ray Energy přešli do režimu poslední instance. Podle jednotlivých DPI se v mnoha případech nepodařilo zákazníkům informace o vstupu režimu DPI doručit, případně na informaci DPI nepřišla žádná reakce. „Spotřebitelé si musí být vědomi, že režim dodávek energií od DPI trvá pouze 6 měsíců,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Po uplynutí těchto 6 měsíců dodávek odběratelé přecházejí do režimu neoprávněného odběru.“

Co při neoprávněném odběru energie spotřebiteli hrozí? Zákazník musí počítat s přerušením její dodávky. Neoprávněný odběr je porušením zákona a může vést i k trestnímu stíhání odběratele v případě, že škoda přesáhne 10 000 korun. „Energie jsou drahé a při jejich neoprávněném odběru škoda rychle narůstá,“ varuje Eduarda Hekšová a doplňuje: „Neoprávněný odběr obvykle neskončí trestním oznámením, ovšem neoprávnění odběratelé musí počítat s požadavkem na náhradu způsobené škody a s dalšími nemalými náklady na obnovení dodávky energií. Vždy je lépe těmto situacím předejít, a proto dTest spotřebitele před neoprávněným odběrem varuje.“

Zjištění dodavatele energií vyžaduje znalost kódu EAN u elektřiny a EIC u plynu. Jsou to jedinečné evropské identifikátory odběrného místa pro elektřinu a pro plyn. Nejjednodušší cestou, jak je zjistit, je podívat se do smlouvy nebo faktury, kde je daný kód pro odběrné místo vždy uveden. „Se znalostí kódu EAN nebo EIC se již můžete obrátit přes kontaktní formulář na Energetický regulační úřad, kde vám údaje o současném dodavateli zjistí,“ pokračuje Eduarda Hekšová a uzavírá: „Nemusí se jednat o aktuální smlouvu nebo fakturu, ale o smlouvu či fakturu pro dané odběrné místo. Kódy pro dané odběrné místo se totiž nemění.“

Kontaktní formulář pro položení dotazu najdete na stránkách Energetického regulačního úřadu (zde). Pro jiné rady mohou spotřebitelé využít službu bezplatné spotřebitelské poradny dTestu www.dtest.cz/poradna.

Témata: energetika | MoneyMAG.cz

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky