Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

ČNB opět zvýšila úrokové sazby. Podraží hypotéky?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Na začátku srpna 2017 zvýšila Česká národní banka klíčovou dvoutýdenní repo sazbu z tzv. technické nuly na 0,25 %. Je zjevné (a trh to zcela jednoznačně čekal), že se s tímto prvním poměrně malým zvýšením nespokojila a přistoupila s tříměsíčním odstupem k dalšímu zvýšení této klíčové úrokové sazby. Většina analytiků zvýšení o 0,25 procentního bodu na 0,5 % očekávala, ale ani zvýšení o 0,5 procentního bodu by nebylo žádným zásadním překvapením. Informuje David Eim, místopředseda představenstva společnosti Gepard Finance.

Nejedná se o žádnou zásadní změnu na trhu a nebylo by tomu tak ani při zvýšení repo sazby o 0,5 procentního bodu. Stále jde víceméně o kosmetické změny, které ale samozřejmě vysílají jasný signál, že období historicky nejnižších úrokových sazeb skončilo. Na svých spořicích účtech klienti takovou změnu nepoznají a pokud ano, tak skutečně jen ve velmi malém rozsahu.

Klienti, kteří zvažují hypotéku ji zřejmě získají o něco dráž, než by to bylo možné před několika měsíci, ale rozhodně to není žádný významný důvod pro přehodnocení plánů spojených s pořízením nemovitosti či její plánovanou rekonstrukcí. Zvýšení sazby hypotečního úvěru ve výši 1 milion Kč na 30 let o 0,3 procentního bodu totiž znamená zvýšení ročních nákladů o necelé 3 000 Kč. Nikdo neplatí rád peníze navíc, ale v kontextu investice do nemovitosti, v kontextu úhrady 4% daně z nabytí nemovité věci, v kontextu dalších nákladů spojených s vlastnictvím nemovitosti jde o málo významnou změnu.

Témata:  Česká národní banka (ČNB) ekonomika hypotéky finance

Související

Aktuálně se děje

7. srpna 2025 17:48

Recenze na e-shopech: Kde končí zkušenost a začíná manipulace

Rozmýšleli jste se někdy před koupí nějakého zboží či služby nad tím, zda a od koho si ho koupíte? V této úvaze vám mohou pomoci hodnocení jiných spotřebitelů a jejich zkušenosti s produktem, které po koupi sdílí se světem. Ne vždy však e-shopy uvádí recenze od skutečných spotřebitelů, což může mít za následek špatné rozhodnutí. Podnikatelé přitom musí jasně uvádět, zda a jak ověřují uživatelské recenze. Co musí taková recenze uveřejněná na stránkách e-shopu obsahovat a splňovat?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

DCC promění pohodlnou platbu v drahou chybu

Platíte v zahraničí kartou a v tu se objeví nabídka – česká, nebo evropská vlaječka? Při pohledu na bílý a červený pruh, mezi něž je vsunut žerďový modrý klín, se ve vás vzedme hrdost a na terminálu neomylně volíte národní chloubu.  Při pohledu do internetového bankovnictví však následně zjišťujete, že jste za nákupy během dovolené zaplatili více, než jste plánovali.