Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kompenzace v letecké dopravě. Na co máte nárok?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Evropská ochrana práv cestujících v letecké dopravě je rozsáhlá, spotřebitelům se proto vyplatí mít alespoň základní povědomí o tom, na co mají vůči aerolinkám nárok. Především v letních měsících jsou letiště pod náporem turistů přetížená, častěji dochází ke zpoždění nebo zrušení letů, případně ke ztrátě zavazadel.

Evropské nařízení o pravidlech náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě stanoví, na co mají cestující nárok v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů. „Odlétáte-li z letiště ležícího na území EU s kterýmkoliv dopravcem nebo ze třetí země s evropským dopravcem, máte v případě vzniku některé z těchto nepříjemných okolností právo na bezplatnou péči v podobě ubytování a občerstvení, zajištění přepravy náhradním letem anebo i na finanční odškodnění ve výši 250 až 600 eur, a to za přesně definovaných podmínek,“ říká ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Spotřebitelé nemají právo na finanční odškodnění za zpoždění nebo zrušení letu, pokud k těmto situacím dojde z důvodu vyšší moci, za což se považuje například nepříznivé počasí.

Na odškodnění 250 až 600 eur mají právo cestující, kteří:

nejsou o zrušení letu informováni alespoň dva týdny před plánovaným časem odletu, nebo nejsou o zrušení letu informováni ve lhůtě od dvou týdnů do sedmi dnů před plánovaným časem odletu a není jim nabídnuto přesměrování, které by jim umožnilo odletět nejpozději dvě hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout jejich cílového místa určení nejpozději čtyři hodiny po plánovaném čase příletu, nebo jsou informováni o zrušení letu ve lhůtě kratší sedmi dnů před plánovaným časem odletu a není jim nabídnuto přesměrování jejich letu, které by jim umožnilo odletět nejpozději jednu hodinu před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději dvě hodiny po plánovaném čase příletu.

Pokud jsou splněny předpoklady pro vznik nároku na odškodnění, je dopravce povinen vyplatit:

250 eur u všech letů o délce do 1500 kilometrů, 400 eur u všech letů v rámci EU delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů, 600 eur u všech ostatních letů.

„Výše kompenzace může být v závislosti na nabídnutém náhradním spojení snížena na polovinu. Pokud je let zrušen, dopravce vám tedy musí poskytnout přesměrování a nezbytnou péči. Jestliže s přesměrováním nebudete souhlasit, máte právo na vrácení ceny letenky,“ popisuje Eduarda Hekšová.

Jak je tomu při problémech se zavazadly? V případě ztráty, poškození či zpoždění při přepravě zavazadel odpovídá dopravce za vzniklou škodu. Odpovědnost je však omezena finančním limitem 1131 SDR (cca 35 000 korun). Dojde-li k některé z těchto nepříjemných událostí, je potřeba o ní co nejdříve informovat dopravce. Při poškození či ztrátě zavazadla je třeba nárok vůči dopravci vznést písemně do sedmi dnů od doručení zavazadla nebo příletu v případě ztráty. Nároky ze zpoždění zavazadla je třeba uplatnit do 21 dnů od jeho doručení. Je však nanejvýš vhodné již na letišti při vzniku mimořádnosti požádat na přepážce o potvrzení a následně ve výše uvedených lhůtách písemně kontaktovat dopravce.

Nově mají cestující také možnost si přímo na letišti zjistit, na co mají právo v případě zrušení nebo zpoždění letu a při problémech se zavazadly. Evropské spotřebitelské centrum na svém webu spustilo „Letecký kalkulátor vašich práv“, který po zadání místa odletu a příletu okamžitě sdělí, co mohou cestující v konkrétní situaci požadovat. 

Témata:  doprava letectví dTest letadla Cestování

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy