Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Potraviny v Česku zdraží víc, než kdokoliv čekal

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Depositphotos

Růst cen v zemědělství letos v dubnu vykázal úroveň 15,2 procenta v meziročním srovnání. To je nejvýraznější nárůst od února 2023, tedy za více než dva roky. Poprvé po více než dvou letech se rovněž jedná o růst dvouciferný. 

Ještě letos v březnu rostly ceny zemědělců jen o 8,2 procenta. Jedná se o ceny, za něž zemědělci prodávají svoji produkci k dalšímu zpracování nebo již do obchodní sítě. Proto růst těchto cen zpravidla předznamenává vzestup cen potravin – jak zpracovaných, tak nezpracovaných – v obchodech.

V dubnu se již v zemědělských cenách projevila slintavka a kulhavka, jež se objevila na Slovensku a v Maďarsku. Čeští producenti kvůli ní omezují či zastavují svůj dovoz skotu nejen z těchto zemí, zatímco jejich polští konkurenti se s nimi přetahují o český skot, což oboje šponuje cenu v ČR. Meziročně tak skot zdražuje o 25,8 procenta, což vede k růstu cen hovězího masa. Meziměsíčně pak skot zdražuje o taktéž poměrně výrazná 4,6 procenta.

Nadále přitom pokračuje výrazný růst cen vajec, meziměsíčně o 12,1 procenta, meziročně o 42,5 procenta. V případě vajec se projevuje omezení nabídky dané nutností v řadě evropských zemí vybíjet chovy nosnic, a to kvůli šíření ptačí chřipky. V Česku se tak přidává nutnost investovat to přívětivějšího způsobu jejich chovu, než je ten klecový. Potraviny by tak ještě letos mohly zdražit celkově o šest či sedm procent, což je výraznější nárůst, než se jakým se počítalo v prvním letošním čtvrtletí. 

Témata:  potraviny,  zdražování,  nákupy

Aktuálně se děje

22. září 2026 17:07

EET se vrací, s ní i školkovné a studentská sleva. Restaurace čeká nižší DPH

Návrat elektronické evidence tržeb od ledna příštího roku není jedinou změnou, kterou nově schválený zákon přinese. Daňový balíček spojený s EET 2.0 obnovuje školkovné a studentskou slevu na dani, snižuje DPH u nealkoholických nápojů podávaných v gastronomii, osvobozuje část spropitného zaměstnanců od daní a odvodů a vrací daňové zvýhodnění tichého vína poskytovaného jako firemní dar. Nová pravidla začnou platit od 1. ledna 2027.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy