Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Umíte nakupovat ve slevách? 0sm rad, jak nenaletět a skutečně ušetřit

Umíte nakupovat ve slevách? 0sm rad, jak nenaletět a skutečně ušetřit

Foto: Adam Mráček / INCORP images

Lednové výprodeje nebo různé slevové akce přinášejí skvělou příležitost ušetřit. Zároveň však mohou být zdrojem frustrace, pokud spotřebitelé narazí na nepoctivé obchodníky nebo se nedostatečně připraví. Jak se vyhnout nejčastějším problémům a nakupovat chytře? Přinášíme vám praktické rady.

1. Nenechte se zmást klamavými slevami

Jedním z nejčastějších problémů jsou falešné slevy. Někteří obchodníci uměle navyšují ceny před akcemi, aby působily jako výrazně zlevněné. Vyhnout se tomuto triku můžete sledováním cen oblíbených produktů dlouhodobě.

„Doporučuji se sledovat vývoj ceny zboží na internetu za posledního půl roku. Často lze pozorovat, že výrobky začnou v průběhu roku zdražovat a před slevovými akcemi dosahují maximálních cen. Po "slevě" během povánočních a lednových výprodejích se pak často prodávají za doporučenou maloobchodní cenu,“ říká Viktor Kubuš, advokát V4 Group.

2. Pečlivě si ověřte podmínky nákupu

Každý obchodník má svá pravidla pro vrácení a reklamace, zejména během slevových akcí. Zatímco u online nákupů máte ze zákona právo vrátit zboží do 14 dnů bez udání důvodu, u kamenných obchodů tato povinnost neplatí.

U méně známých e-shopů lze zjistit, s kým vlastně uzavírám smlouvu. V Česku lze ověřit údaje v obchodním rejstříku, nebo v živnostenském rejstříku. Vyhněte se e-shopům, kde není uvedený kontakt a nelze ověřit, s kým vlastně smlouvu uzavíráte. Rizikové obchody naleznete také na stránkách ČOI.

„Pokud se jedná o zahraniční osobu, může být uzavření kupní smlouvy problematičtější. Přestože je spotřebitel v České republice chráněn podle českých pravidel o ochraně spotřebitele, a má právo se soudit v místě svého bydliště, může být domluva se zahraničním obchodem komplikovaná. Zahraniční prodejce ne vždy zná česká pravidla o ochraně spotřebitele, přestože jsou v rámci EU poměrně unifikovaná,“ uvádí Viktor Kubuš z V4 Group.

3. Zkontrolujte zásilku při převzetí

Při nákupu online nese za zboží odpovědnost prodejce až do okamžiku, kdy jej převezmete. Pokud zásilka dorazí poškozená, máte právo ji reklamovat.

„Pokud je zásilka poškozena během přepravy, odpovědnost nese prodejce až do okamžiku, kdy zboží převezmete. Při převzetí zásilky od dopravce je důležité zkontrolovat, zda není obal poškozený. Pokud je obal viditelně poškozen, máte právo zásilku odmítnout převzít. Pokud zjistíte poškození až po rozbalení, je nutné okamžitě vše zdokumentovat, tedy pořídit fotografie obalu i poškozeného zboží,“ radí Viktor Kubuš.

Postup při poškozené zásilce:

  • Zkontrolujte obal při převzetí od dopravce.
  • Pokud je poškozený, zásilku odmítněte převzít.
  • Jestliže zjistíte vadu až po otevření, vše zdokumentujte (fotografie) a kontaktujte prodejce.

4. Buďte obezřetní při mezinárodních nákupech

Nákupy v zahraničních e-shopech mohou být lákavé, ale přinášejí vyšší riziko komplikací. Doručení může trvat déle a reklamace bývají složitější. 

U mezinárodních sporů, například při nákupech v zahraničních e-shopech, můžete využít platformu pro online řešení sporů ODR, kterou provozuje Evropská komise. Tato platforma je dostupná na adrese https://ec.europa.eu/odr a umožňuje řešit spory elektronicky za pomoci příslušného subjektu pro alternativní řešení sporů.

Pokud žádný z výše uvedených postupů nepovede k vyřešení sporu, máte právo obrátit se na soud. Před podáním žaloby je vhodné konzultovat případ s právníkem.

Doporučení:

Pečlivě zvažujte nabídky: Před nákupem srovnávejte ceny a prověřujte hodnověrnost slev.

Dokumentujte vše: Uchovávejte účtenky, doklady o komunikaci a fotografujte zboží při převzetí.

Znáte svá práva: Informujte se o možnostech vrácení, reklamacích a dostupných nápravných prostředcích.

5. Chraňte svá práva při reklamaci

Každý spotřebitel má právo reklamovat vady zboží během po dobu, kdy prodávající nese odpovědnost za vady. Pokud prodejce reklamaci zamítne a vy s tím nesouhlasíte, můžete se bránit.

Reklamovat lze jakoukoli vadu zboží, která se projeví během doby kdy má prodejce odpovědnost za vady zboží, tedy 24 měsíců podle § 2165 občanského zákoníku. Výjimkou jsou vady způsobené běžným opotřebením, nesprávným používáním nebo nevhodnou údržbou.

„Pokud prodejce reklamaci zamítne a vy s tím nesouhlasíte, můžete jej oslovit písemně. Zašlete mu výzvu doporučeným dopisem nebo datovou zprávou, kde vysvětlíte, proč považujete zamítnutí reklamace za neoprávněné, a požádáte o přezkoumání. Přiložte veškeré důkazy, jako je doklad o koupi, reklamační protokol a případně fotografie vady,“ uvádí Kubuš z V4 Group.

Jak postupovat:

  • Zaslat prodejci písemnou výzvu s žádostí o přezkoumání a přiložit důkazy, jako jsou účtenky a fotografie vady.
  • Pokud prodejce nereaguje, obraťte se na Českou obchodní inspekci (ČOI) nebo využijte alternativní řešení sporů.

6. Jak vrátit zboží zakoupené ve slevě

Pokud jste zakoupili zboží v e-shopu, máte právo odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku, tedy například přes internet, bez udání důvodu do 14 dnů od převzetí zboží. Zboží nemusí být vráceno v originálním balení, ale je důležité ho vrátit tak, aby nedošlo k jeho poškození během přepravy. Pokud je zboží poškozené nebo není v původním stavu, prodejce může požadovat náhradu za snížení hodnoty.

„Je však třeba dávat pozor v případech, kdy je obal součástí zboží, jako u dárkových balení, sběratelských či limitovaných edic nebo u brýlí s pouzdrem. V takových situacích je nutné vrátit obal spolu se zbožím,“ dodává Viktor Kubuš.

Při nákupu v kamenném obchodě prodejce podle zákona nemá povinnost přijímat vrácení zboží bez udání důvodu. Někteří prodejci však tuto možnost nabízejí dobrovolně a podmínky, jako je například nutnost originálního balení, se mohou lišit podle jejich obchodních podmínek.

Co dělat, pokud obchodník nekomunikuje? Pošlete doporučený dopis nebo datovou zprávu s výzvou k přezkoumání. Pokud neuspějete, můžete se obrátit na ČOI nebo případně na soud.

7. Lze vrátit digitální služby nebo poukázky?

Pokud jste sobě nebo někomu zakoupili digitální službu, například předplatné na herní platformy (Steam, PSN a.j.), předplatné na streamovací služby (SPOTIFY, APPLE Music a.j.) případně jiné digitální předplatné, jsou podmínky odstoupení od smlouvy složitější. Poté co uživatel začal službu používat, již není možné od smlouvy odstoupit. Takže pokud si třeba koupíte digitální kopii hry na Playstation 5, hru stáhnete, zahrajete si první misi a zjistíte, že Vás hra nebaví, bohužel již hru nemůžete vrátit. 

O těchto informacích Váš však musí poskytovatel digitální služby řádně poučit, v opačném případě zůstává lhůta 14 dní na odstoupení od smlouvy zachována. 

Lze však odstoupit od smlouvy pokud si například koupíte hru v předprodeji, ale ještě před tím, než Vám je zpřístupněna zrušíte předobjednávku. Také v případě, kdy si zakoupíte hru ale ještě před prvním spuštěním si nákup rozmyslíte, můžete odstoupit od smlouvy. V takovém případě Vám musí být vrácena celá uhrazená kupní cena. 

Podobná pravidla platí například pro služby jako jsou masáže, kosmetika, kurzy vaření a.j. V případě, že jsou „poukázky“ na tyto služby zakoupeny online, je možné odstoupit od smlouvy do 14 dní. 

Možnost odstoupit od smlouvy v této lhůtě zaniká za předpokladu, že služba byla zcela poskytnuta, nebo, pokud bylo započato s čerpáním služby. Může se jednat například o poukaz na 10 tanečních lekcí, přičemž po první taneční lekci zjistíte, že vás tanec vlastně vůbec nebaví. V takovém případě již není možné od poskytnutí dalších 9 tanečních lekcí odstoupit. Znovu však platí povinnost, že obchodník musí o této podmínce zákazníka výslovně informovat.

Specifické je však odstoupení od smlouvy o zájezdu. Zákon nestanovuje lhůtu na odstoupení od smlouvy o zájezdu, avšak pořadatel zájezdu (například cestovní kancelář) může požadovat ujednané odstupné. Proto se vždy ujistěte, jak vysoké je odstupné, a případně si připlaťte i za možnost stornování zájezdu bez odstupného, a to obzvlášť pokud kupujete zájezd dlouho dopředu. 

Největší úskalí však skýtají letenky, jelikož zákon bohužel neumožňuje cestujícím od smlouvy o přepravě osob odstoupit. Stejně tak i náklady například na změnu cestující osoby bývají často vyšší než cena samotné letenky, a to zejména u nízkonákladových přepravců. Letenky proto nejsou vhodný dárek, a je lepší obdarovanému poskytnout obálku s penězi s doporučením si letenku zakoupit sám.

8. Plánujte své nákupy a vyhněte se impulzivním rozhodnutím

Slevy jsou navrženy tak, aby vzbuzovaly dojem, že musíte jednat rychle. Tím častěji dochází k impulzivním nákupům, které mohou být později zdrojem lítosti.

Během výprodejů se často objevují problémy, jako jsou klamavé slevy, kdy je původní cena uměle navýšena před slevou. Proto své nákupy plánujte dopředu a nepodléhejte impulzivním rozhodnutím pro „výhodný“ nákup.

Tipy:

  • Vytvořte si seznam produktů, které skutečně potřebujete.
  • Stanovte si rozpočet a držte se ho.
  • Nenechte se nalákat na slevy u věcí, které nevyužijete.

Témata:  nákupy slevy Výprodeje, slevy

Související

Aktuálně se děje

1. ledna 2025 9:20

27. prosince 2024 15:22

Předpověď počasí na noc a sobotu 28. prosince

Tlaková výše bude nad střední Evropou slábnout, informuje ČHMÚ.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy