Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Změna ceny po objednávce. Co smí e-shop a co už ne

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Při nakupování na e-shopu se spotřebitelé setkávají se situací, kdy se podnikatel po odeslání objednávky pokouší změnit cenu. Prodávající přitom odkazují na chybně uvedenou cenu a objednávku ruší. Jindy se lze setkat s případy, kdy se cena zboží změní po jeho přidání do košíku. Kdy jsou cenové změny v souladu se zákonem, kdy smlouvu změnit nelze a jak takové případy řešit?

Smlouva v kliku, ne v triku 

Poté, co si na e-shopu vyberete určité zboží, dáte jej do košíku, objednáte a případně také zaplatíte, uzavíráte tím s prodávajícím kupní smlouvu. Jakmile je smlouva uzavřena, nemůže ji prodávající jednostranně změnit. „Cena uvedená v objednávce je tak pro prodávajícího zavazující. Uvedená cena musí být navíc konečná, tedy včetně daní a veškerých poplatků,“ vysvětluje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a doplňuje: „Jestliže není možné cenu rozumně předem určit, uvede prodávající alespoň způsob výpočtu. Po provedení objednávky tak prodávající nemůže navýšit cenu o neočekávané poplatky.“

Nápadně nízká cena

Jiná situace nastává v případě, kdy prodejce uvede u zboží zjevně chybnou, nápadně nízkou cenu. „Například místo deseti tisíc korun jen sto korun. V takovém případě by měli spotřebitelé zpozornět a raději cenu ověřit. U nápadně nízké ceny totiž spotřebiteli musí být jasné, že se zřejmě jedná o chybu, a tak při nakupování nemůže být takzvaně v dobré víře,“ uvádí Hekšová. Důsledkem je, že podnikatel nemusí plnit – poskytnout zboží či službu – a spotřebiteli vrátí veškeré přijaté finanční prostředky. 

Některé e-shopy či nákupní galerie nabízejí zboží na svých stránkách za nápadně nízké ceny úmyslně, v takových případech jde ale o praktiky za hranou zákona. 

Neplaťte za věci, které jste si neobjednali 

O protiprávní jednání se jedná i v případě, kdy je zboží na e-shopu nabízeno za určitou cenu a následně po přidání do košíku se jeho cena zvýší.  Takové obchodní praktiky lze označit za nekalé a pokud se s nimi setkáte, doporučujeme kontaktovat dozorové orgány s podezřením na spáchání přestupku. 

Zakázány jsou také praktiky, kdy podnikatel přidá spotřebiteli do košíku zboží či službu, kterou si spotřebitel neobjednal, např. k objednávce pračky automaticky přidá pojištění. „I v těchto případech by se jednalo o nekalou obchodní praktiku. Zároveň pokud k takové situaci dojde, máte právo na zjednání nápravy a vrácení ceny za pojištění, které jste nezamýšleli objednat,“ uzavírá Eduarda Hekšová z dTestu.

Témata:  e-shopy nákupy dTest

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 15:53

22. července 2025 20:21

EU chce zakázat spalovací auta ve flotilách půjčoven. Kancléř Merz návrh ostře kritizuje

Evropská unie chce zakázat autopůjčovnám a velkým firmám, aby od roku 2030 do svých flotil pořizovaly jiná auta než elektrická. Půjčovny, jako je Sixt nebo Europcar, by tak už za necelých pět let musely pro své klienty nakupovat výhradně elektrovozy. Informaci přinesl německý deník Bild. Záměr včera večer ostře kritizoval německý kancléř Friedrich Merz. Podle něj „zcela ignoruje to, co Evropa právě nyní potřebuje“.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy