Není sleva jako sleva. Od ledna by měl být falešným cenám konec

K nalákání zákazníků obchodníci stále raději využívají permanentních slevových akcí a výprodejů, které navíc neváhají okořenit řadou bombastických přívlastků. Lákavě znějící sleva se však při bližším zkoumání nezřídka ukazuje pouze jako nepatrné snížení ceny, případně se cena nijak zásadně neliší od běžné nabídky na trhu. Od 6. ledna 2023 by však měl být falešným cenám konec.

Ilustrační fotografie
reklama

Obchodníci již nebudou moci slevu z ceny zboží uvádět z původní ceny z doby jeho uvedení na trh, či z ceny smyšlené, za kterou zboží nikdy neprodávali. Obchodník bude muset vedle slevy na konkrétní zboží rovněž uvést údaj o nejnižší ceně, za kterou bylo zboží prodáváno v posledních 30 dnech před poskytnutím slevy. Sleva je pak vypočítávána v procentech z této nejnižší ceny.

Této povinnosti se obchodník nevyhne ani v situaci, kdy zboží zlevňuje postupně, nebo kdy je zboží na trhu méně než 30 dnů. „V prvním případě bude pro výpočet slevy rozhodující cena v době 30 dnů před poskytnutím první slevy,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest a dodává: „V druhém případě bude obchodník uvádět cenu, kterou si účtoval od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy.“

Kdy se nová pravidla uplatní?

Nová pravidla budou platit na slevové akce v internetových i kamenných prodejnách, ne však na všechny typy slev a zboží. Jak poznat, kdy má obchodník informovat o předchozí ceně? Jedním z rozhodujících kritérií je mj. okruh adresátů, jímž je slevová akce určena. „Pokud je slevová akce dostupná neurčenému počtu adresátů, tedy prakticky všem bez omezení, je nutné splnit podmínky stanovené novými pravidly. V případě, že je sleva určená jen opravdu omezenému okruhu spotřebitelů například v rámci věrnostního programu či poskytnutá individuálně, obchodník není povinen o předchozí ceně informovat,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

Pravidlům se však nevyhnou obchodníci, kteří své slevové akce za exkluzivní pouze vydávají. Ke sloganům typu „Sleva 25 % při použití slevového kódu: ParfémNaVánoce25“, nebo „Tento víkend sleva pro členy klubu!“ bude nutné uvést předchozí cenu v případě, kdy je kód, slevový kupón či věrnostní program, jež opravňují k přiznání slevy, dostupný všem zákazníkům či jejich většině. Slevová akce bude pro tyto účely považována za dostupnou bez omezení, pokud bude např. slevový kód uvedený na volně dostupné webové stránce v reklamním banneru či slevový kupón k volnému odběru při vstupu do prodejny.

V jakých případech se informace o předchozí ceně nedočkáme?

Nová pravidla, která stanoví povinnost obchodníka uvádět předchozí cenu, se neuplatní:

  • na výrobky, které podléhají rychlé zkáze nebo výrobky s krátkou dobou spotřeby (potraviny, květiny);
  • u obecné komunikace, například v rámci propagačních materiálů (katalog výrobků, reklamní letáky, brožury) a propagačních emailů obchodníka, které necílí na upozornění na konkrétní slevovou akci, ale na obecné informování spotřebitele o sortimentu výrobků, které nabízí; takové oznámení však nesmí budit zdání slevy (například „nejnižší ceny“, „u nás vždy výhodně“); 
  • u dlouhodobých nepřetržitých a individualizovaných slev poskytovaných zákazníkům v rámci tzv. věrnostních programů, v nichž spotřebitelé získají odměnu za své nákupy; 
  • u jiných adresně přizpůsobených slev, např. na slevu při prvním přihlášení do věrnostního programu, darování slevového poukazu u příležitosti narozenin spotřebitele nebo pokud spotřebitel při nákupu konkrétního výrobku obdrží slevový kupón na slevu, kterou je možné uplatnit při zakoupení totožného výrobku, pokud bude zakoupen v určité lhůtě.
  • v případě kombinovaných slev a podmíněných nabídek, tj. „kupte jednu, získejte dvě“ nebo „30 % sleva při nákupu tří produktů“.

Jak musíte být o předchozí ceně informováni? 

Předchozí cena nemusí být uvedena na stejném nosiči jako samotné oznámení o slevě z ceny, např. reklamním banneru. Musí však být uvedena v místě prodeje, tj. na cenovkách v obchodech nebo v cenových sekcích v rozhraních on-line obchodů.

Nová úprava by měla do určité míry omezit falešné a zavádějící slevy, a tím spotřebitelům usnadnit orientaci v záplavě slevových akcí. „Přestože jsou obchodníci motivováni nová pravidla dodržovat i pod hrozbou možné pokuty, která může činit až 5 milionů Kč, lze i nadále doporučit vyvarovat se impulzivních rozhodnutí, a i ty nejlákavější nabídky porovnat s nabídkou jiných prodejců,“ uzavírá Eduarda Hekšová z dTestu.

Loading...

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky