Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jsou čeští spotřebitelé skutečně spokojení s mobilními tarify?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Spotřebitelé odpovídali v rámci průzkumu zadaného Českým telekomunikačním úřadem na velké množství otázek ohledně svých preferencí a spokojenosti s ohledem na využívání mobilních telekomunikačních služeb na maloobchodním trhu v České republice v zákaznickém sektoru domácností. Složitý průzkum přinesl rozporné výsledky. dTest tyto výsledky hodnotí neutrálně a doporučuje spotřebitelům zvážit spuštění procesu přenesení svého mobilního čísla k získání lepší nabídky od stávajícího operátora.

Český telekomunikační úřad publikoval začátkem listopadu rozsáhlou Studii o preferencích a spokojenosti spotřebitelů s ohledem na využívání mobilních telekomunikačních služeb na maloobchodním trhu v České republice v zákaznickém sektoru domácností. „Média ze studie ČTÚ vyzvedla zejména informaci, že své měsíční náklady na provoz soukromého mobilu hodnotí vzhledem ke kvalitě služeb spíše pozitivně 81 % respondentů,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a pokračuje: „Číst výsledky průzkumu lze ovšem různým způsobem. Upozorňujeme zejména na zjištění, že celkem 9 % respondentů uvedlo, že během posledních 2 let dostali od svého hlavního poskytovatele speciální nabídku, která nebyla běžně dostupná na trhu. 62 % z respondentů, kteří dostali od svého poskytovatele speciální nabídku, uvedlo výši slevy 10 % a více, 17 % dokonce uvedlo slevu 30 % a více. Tři velcí mobilní operátoři tak zjevně poskytují spotřebitelům stejné služby za různé ceny, přitom však nezveřejňují podmínky zlevněných služeb.“

Pozornosti by neměla ujít ani další zjištění ze studie. Například 59 % respondentů uvedlo, že mobilní operátoři nedají (zákazníkovi) nejvýhodnější nabídku hned, ale že se musí (na ně) tlačit a zjišťovat informace o nabídkách i jinde než u samotného operátora. 29 % respondentů získalo slevu tak, že pohrozilo svému stávajícímu poskytovateli odchodem, dalších 23 % získalo slevu po zadání žádosti o přenos čísla k jinému poskytovateli (celkem tedy hrozba odchodu od poskytovatele fungovala u 52 %). „Polovině zákazníků se vyplatí se svým operátorem licitovat,“ hodnotí situaci Eduarda Hekšová a dodává: „Studie odhaluje smutnou skutečnost, že většina spotřebitelů ví, že u nás už dlouhá léta panují u tří velkých mobilních operátorů podmínky orientálního bazaru“.

dTest v minulosti na příkladech ukázal, že v některých sousedních zemích lze pořídit srovnatelné služby mobilních operátorů za ceny až třikrát nižší. Jde zejména o mobilní datové služby. Stále platí, že v Polsku, resp. v Rakousku může spotřebitel získat 60 GB, resp. 40 GB mobilních dat měsíčně společně s rozsáhlými balíčky na volání, včetně volání do zahraničí, za cenu odpovídající 250 Kč. Proč to nejde u nás? Protože 3 velcí mobilní operátoři za tyto ceny své služby spotřebitelům prodávat nechtějí (na rozdíl od cen nabízených velkým organizacím) a virtuální mobilní operátoři by data museli prodávat zákazníkům se ztrátou.

Spotřebitelé by pro získání lepší ceny neměli váhat nad využitím možnosti přenesení čísla. Jakmile se u jiného operátora objeví nižší nebo srovnatelná nabídka, měli by se pustit do procesu přenesení čísla. Pokud si termín přenesení čísla mírně odloží, nemusí ani dojít k opuštění stávajícího operátora. „Stávající mobilní operátor si ztrátu bonitního zákazníka obvykle nepřeje, a pokud tato ztráta reálně hrozí, dokáže mu dát lepší nabídku. Spotřebitel pak může proces přenesení čísla zastavit a u svého současného operátora za lepších podmínek zůstat,“ radí Eduarda Hekšová a zakončuje: „Přenesení čísla není složité a jak průzkum ukazuje, čtvrtina spotřebitelů u svého mobilního operátora nakonec zůstává.“

Témata:  mobilní operátoři mobily dTest

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy