Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Český automobilový průmysl znovu roste. Výroba bude rekordní

Auto, ilustrační fotografie
Auto, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Český automobilový průmysl letos podle odborníků překoná loňský rekordní rok, kdy tuzemské automobilky vyrobily necelých 1,3 milionu vozů. Jaká budou konečná čísla, ukáže až poslední kvartál, milionovou hranici však české automobilky překročily poprvé už v říjnu. Meziroční nárůsty výroby hlásí všichni tři tuzemští výrobci, kolínská TPCA, mladoboleslavská Škoda Auto i nošovický Hyundai. Vyplývá to z informací, které zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

„Ještě nikdy jsme nedosáhli milionu vyrobených vozidel tak brzy jako letos. Na rekordní výrobě se podílí jak rostoucí domácí poptávka, tak především sílící zájem o nákup aut na trzích v západní Evropě,“ uvedl prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn. Automobilky do konce září vyrobily 997 376 osobních automobilů, což znamená meziroční nárůst o sedm procent. Největší váhu má v tuzemské výrobě osobních automobilů mladoboleslavská automobilka ŠKODA AUTO, která vykázala největší dynamiku výroby v tuzemsku: nárůst o deset procent. Kolínská automobilka TPCA podle dat od SAP též vykazuje výrazné zrychlení o šest procent a meziroční přírůstek výroby zaznamenala i nošovická automobilka Hyundai, a to o téměř tři procenta. Výroba Hyundaie se přitom blíží kapacitě celého nošovického závodu.

Podle viceprezidenta SAP Bohdana Wojnara výsledky za první tři čtvrtletí opět prokázaly význam automobilového průmyslu pro českou ekonomiku. „Těší nás, že čeští producenti přispívají k růstu zaměstnanosti a dobré kondici české ekonomiky. Zároveň však považujeme za nezbytné, aby toto období ekonomického růstu bylo využito k zajištění dlouhodobé konkurenceschopnosti a výkonnosti českého automobilového průmyslu zejména s ohledem na změny, jež s sebou přináší digitalizace a čtvrtá průmyslová revoluce,“ uvedl Wojnar.

České automobilky většinu své výroby prodají v zahraničí, například kolínská TPCA se v posledních letech orientuje na Velkou Británii. V Česku se průměrné stáří osobních aut podle tajemníka Svazu dovozců automobilů (SDA) Josefa Pokorného neustále zvyšuje a aktuálně dosahuje téměř 15 let. Pozitivní výrobní čísla automobilek se tak na tuzemských trzích přímo neprojevují.

„Je pravda, že jsme v tomto roce zaznamenali nadprůměrné navýšení celkového fleetu. Nedá se však říci, že důvodem je pouze zvýšená poptávka. Firmy totiž většinou realizují nákupy a obměnu vozového parku dle potřeby tak, aby dostály svým závazkům a zaručily fungování společnosti. Nejsou tolik taženy aktuální náladou na trhu,“ myslí si Jan Sedlmeier, Business Team Manager jedné z největších tuzemských leasingových společností Arval CZ. Podle něj se spíše projevuje pozitivní nebo negativní ekonomický výhled jednotlivých společností. Rostoucím trendem je pak přechod na externí správu a financování vozových parků, tedy na operativní leasing.

Na výkyvy poptávky po automobilech například nereaguje energetická společnost E.ON. „V rámci našeho vozového parku používáme několik druhů vozidel. Co se týká klasických referentských užitkových osobních vozidel, tak ty pořizujeme zpravidla na některou formu leasingu. Zvláštní kategorií jsou vozidla speciální, která jsou vyráběna na zakázku a jsou určena pro speciální práce, ta pořizujeme do majetku. Co se poté obnovy týče, u té je opět nastaven standardní režim obnovy vozového parku, a to při ukončení příslušné leasingové smlouvy nebo při opotřebení či ukončení životnosti vozidla. Jedná se tedy o běžný režim, který nepodléhá výkyvům prodeje na trhu s automobily,“ uvedl mluvčí společnosti Vladimír Vácha.

Témata:  průmysl auta

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

18. listopadu 2024 10:44

Předpověď počasí na noc a úterý 19. listopadu

Přes naše území přejde od západu frontální systém, v noci teplá fronta a večer postupně fronta studená, informuje ČHMÚ.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

EUR

Špatná zpráva pro euro. Rostoucí ekonomické rozdíly mezi zeměmi ohrožují budoucnost eurozóny

Ekonomické rozdíly mezi zeměmi eurozóny se od jejího vzniku trendově stále zvětšují, a zvláště výrazně potom od roku 2019. Jednotná měna je přitom pro příslušnou měnovou unii přínosná jen tehdy, pokud jsou uvedené rozdíly dostatečně malé a ideálně pokud se jednotlivé země takové unie makroekonomicky sbližují. To právě ovšem není případ eurozóny, jak ve své nové studii dokumentují ekonomové Moritz Pfeifer a Gunther Schnabl z Institutu hospodářské politiky Lipské univerzity.