Papírovou účtenku přitom někdy ztratilo 71 % lidí a 53 % účtenka vybledla. Každý druhý Čech má za loňský rok osobní zkušenost s reklamováním nějakého zboží nebo služby. Reklamací ale mohlo být ještě víc, pokud by některým lidem účtenka nevybledla nebo ji neztratili. 56 % lidí totiž kvůli ztracené nebo vyblednuté účtence nakonec vůbec nereklamuje. Přitom stačí účtenku třeba vyfotit mobilem a při reklamaci pak jako doklad o koupi ukázat její fotku. O této možnosti ale podle výzkumu společnosti STEM/MARK ví zatím jen 41 % lidí.
„Jako doklad při reklamaci nemusí sloužit jen papírová účtenka, koupě se dá prokázat i originálním obalem, specifičností zboží, které nikdo jiný neprodává, a dokonce někdy i svědeckou výpovědí. Nejjednodušší ale je mít uloženou elektronickou účtenku, ať už originální, nebo kopii té papírové. Nezabere to žádné místo a prodejce by měl tento doklad bez problémů uznat,“ říká Jan Pivoda z právního oddělení Air Bank.
Tomu, že při reklamaci lze použít i elektronickou kopii papírové účtenky, ale podle průzkumu věří jen 4 z 10 lidí. Největší důvěru mají respondenti v originální doklady, ať už v papírové (98 %), nebo elektronické (89 %) formě. 64 % lidí věří, že prodejce při reklamaci uzná výpis z účtu se záznamem o koupi, a každý druhý si to myslí o papírové kopii účtenky. Pravdu mají všichni. Zákon o ochraně spotřebitele totiž říká, že při reklamaci musí zákazník dokázat, že u prodejce zboží koupil. O originálním dokladu se v něm nemluví.
I v samotné praxi prodejci přijímají nejrůznější kopie dokladů nebo výpisy bez větších komplikací. 16 % respondentů, kteří v minulém roce reklamovali nějaké zboží nebo službu, použili jako doklad o koupi papírovou kopii účtenky a uspělo s ní 95 % lidí. 6 % lidí zkusilo papírový výpis z účtu a 4 % elektronickou kopii účtenky a obchodníci jim reklamaci vždy umožnili. Pouze 3 % lidí, co použili elektronický výpis z účtu, se v polovině případů setkala s odmítnutím.
Když účtenka vybledne nebo se ztratí, více než polovina lidí už nereklamuje
Pořizování elektronických kopií účtenek například jejich vyfocením navíc zákazníky chrání před ztrátou nebo vyblednutím účtenky. 7 z 10 lidí se někdy stalo, že když chtěli něco reklamovat, nemohli účtenku najít. Každý druhý také zažil situaci, kdy mu papírová účtenka vybledla a nebylo z ní už možné údaje přečíst. 56 % lidí pak v případě ztracené nebo vyblednuté účtenky zboží vůbec nereklamovalo.
„To ukazuje, jak moc lidi spoléhají na papírové doklady. A přitom je to zbytečné. Účtenku si stačí vyfotit, třeba mobilním telefonem, a uložit. Našim klientům to usnadňujeme virtuálním Šanonem, kde mohou mít všechny své účtenky i jiné dokumenty hezky po kupě. Nikdy jim nevyblednou, a když je budou potřebovat, rychle a jednoduše je v něm najdou,“ dodává Pivoda.
Šanon je místo v internetovém a mobilním bankovnictví, kam si mohou klienti Air Bank ukládat své dokumenty spojené s placením. Na jednom místě pak mají nejen všechny své účtenky, ale i složenky nebo faktury. Díky složkám nebo fulltextovému vyhledávání vždy najdou ten doklad, který zrovna potřebují. Šanon totiž všechny potřebné informace z elektronické i papírové faktury sám přečte. U faktur nebo složenek navíc předvyplní i platební příkaz a klient ho po kontrole správnosti jen potvrdí. Nejen pro tyto vlastnosti získal Šanon ocenění Novinka roku v soutěži Zlatá koruna 2016.
Výzkum společnosti STEM/MARK se uskutečnil formou online dotazování v květnu 2016 na reprezentativním vzorku 501 respondentů ve věku 18 až 65 let.
Související
19. listopadu 2024 10:51
24. října 2024 11:49
4. června 2024 10:00
30. dubna 2024 10:15
3. února 2023 11:08
15. listopadu 2022 11:55