Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak se bránit zasílání neobjednaného zboží

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Objednávka zboží za 179 korun, po které však následuje doručení zásilky s výzvou k platbě částky 1195 korun a příslib zasílání dalších balíčků. Takto popisují spotřebitelé praktiky některých zásilkových obchodů a stížností opět přibývá.

Zákazníci si zpravidla stěžují na skutečnost, že si sice zboží objednali, ovšem v domnění, že jim přijde pouze jedna zásilka. O následně zasílané zboží již nemají zájem. „Zde v prvé řadě doporučujeme, aby si spotřebitelé důkladně zkontrolovali objednávku a to, co je v ní uvedeno,“ radí vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený a pokračuje: „Pokud vám podnikatel dodá zboží bez objednávky, nejste povinni ho převzít. Často bývá zboží vhozeno do poštovní schránky, ale ani v takovém případě se ho nemusíte ujmout.“

Rozhodnete-li se ponechat si neobjednané zboží, považujete se za poctivého držitele. „Nemusíte podnikateli na své náklady nic vracet ani ho o tom jakkoliv vyrozumět. Podnikatel si může neobjednanou věc na svůj náklad vyzvednout, ale vy v žádném případě nemáte povinnost za neobjednané zboží platit,“ podotýká Zelený.

Zasílání nevyžádaného zboží a následné vymáhání platby za něj je zároveň zakázanou agresivní obchodní praktikou. Spotřebitel se tak může dle druhu zboží obrátit s podnětem na příslušný dozorový orgán, nejčastěji tedy na Českou obchodní inspekci.

Problém některých zásilkových obchodů spočívá v tom, že objednávku následných zásilek sice oznámí, informaci ovšem velmi důkladně skryjí. Nejčastěji uvede obchodník drobným písmem na letáčku i vnitřní straně obálky s nabídkou zboží, že zákazník souhlasí se zařazením do „sběratelského servisu“. Je na zákazníkovi, aby si ohlídal, zda s tvrzením souhlasí, a v opačném případě je přeškrtnul. „Takové jednání obchodníků je minimálně nekorektní. Správně bychom předpokládali opačný přístup,“ uvádí Zelený.

Řada spotřebitelů upřednostňuje, aby jim neobjednané zboží nebylo vůbec zasíláno a aby je podnikatel neobtěžoval požadavky na zaplacení. V takovém případě je vhodné se obrátit písemně na odesílatele. Forma tohoto podání sice není nijak stanovena, obecně ovšem lze doporučit formu písemnou (doporučený dopis nebo e-mail).

„Důležité je si uvědomit, že právo nevracet neobjednané zboží se vztahuje pouze na případy, kdy zboží posílá podnikatel, tedy osoba, která při uzavírání smlouvy jedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti. Pokud by věc poslala fyzická osoba, která není podnikatelem, tak by se v případě, že by si spotřebitel zboží ponechal, jednalo o bezdůvodné obohacení,“ upozorňuje Zelený.

Témata:  dTest pošta

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

23. dubna 2024 10:49

Tesco rozšiřuje studentskou slevu na průkaz ISIC i na víkendy

Od října minulého roku funguje ve všech obchodech Tesco v Česku desetiprocentní sleva pro studenty starší osmnácti let na studentský průkaz ISIC od pondělí do pátku. To se nyní na základě názorů studentů mění. Od pondělka 22. dubna mohou se slevou nakoupit i o víkendech.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy