Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak se bránit zasílání neobjednaného zboží

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Objednávka zboží za 179 korun, po které však následuje doručení zásilky s výzvou k platbě částky 1195 korun a příslib zasílání dalších balíčků. Takto popisují spotřebitelé praktiky některých zásilkových obchodů a stížností opět přibývá.

Zákazníci si zpravidla stěžují na skutečnost, že si sice zboží objednali, ovšem v domnění, že jim přijde pouze jedna zásilka. O následně zasílané zboží již nemají zájem. „Zde v prvé řadě doporučujeme, aby si spotřebitelé důkladně zkontrolovali objednávku a to, co je v ní uvedeno,“ radí vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený a pokračuje: „Pokud vám podnikatel dodá zboží bez objednávky, nejste povinni ho převzít. Často bývá zboží vhozeno do poštovní schránky, ale ani v takovém případě se ho nemusíte ujmout.“

Rozhodnete-li se ponechat si neobjednané zboží, považujete se za poctivého držitele. „Nemusíte podnikateli na své náklady nic vracet ani ho o tom jakkoliv vyrozumět. Podnikatel si může neobjednanou věc na svůj náklad vyzvednout, ale vy v žádném případě nemáte povinnost za neobjednané zboží platit,“ podotýká Zelený.

Zasílání nevyžádaného zboží a následné vymáhání platby za něj je zároveň zakázanou agresivní obchodní praktikou. Spotřebitel se tak může dle druhu zboží obrátit s podnětem na příslušný dozorový orgán, nejčastěji tedy na Českou obchodní inspekci.

Problém některých zásilkových obchodů spočívá v tom, že objednávku následných zásilek sice oznámí, informaci ovšem velmi důkladně skryjí. Nejčastěji uvede obchodník drobným písmem na letáčku i vnitřní straně obálky s nabídkou zboží, že zákazník souhlasí se zařazením do „sběratelského servisu“. Je na zákazníkovi, aby si ohlídal, zda s tvrzením souhlasí, a v opačném případě je přeškrtnul. „Takové jednání obchodníků je minimálně nekorektní. Správně bychom předpokládali opačný přístup,“ uvádí Zelený.

Řada spotřebitelů upřednostňuje, aby jim neobjednané zboží nebylo vůbec zasíláno a aby je podnikatel neobtěžoval požadavky na zaplacení. V takovém případě je vhodné se obrátit písemně na odesílatele. Forma tohoto podání sice není nijak stanovena, obecně ovšem lze doporučit formu písemnou (doporučený dopis nebo e-mail).

„Důležité je si uvědomit, že právo nevracet neobjednané zboží se vztahuje pouze na případy, kdy zboží posílá podnikatel, tedy osoba, která při uzavírání smlouvy jedná v rámci své obchodní nebo jiné podnikatelské činnosti. Pokud by věc poslala fyzická osoba, která není podnikatelem, tak by se v případě, že by si spotřebitel zboží ponechal, jednalo o bezdůvodné obohacení,“ upozorňuje Zelený.

Témata:  dTest pošta

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.