Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

V mateřských školách je málo učitelů, přitom by byli potřeba

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

V Německu najdeme v mateřských školách v pedagogickém sboru 3,8% mužů, v Rakousku 1,4 % a v České republice se pak bavíme jen o jednotlivcích. V pražském centru pro pracující rodiče a jejich děti - Baby Office se rozhodli, že se pokusí zlepšit statistiku a jednoho takového učitele přijali. Proč jsou učitelé potřeba a co mohou přinést dětem? A proč je jich tak málo?

Podle psychoterapeutky a poradkyně pro rodičovství a vztahy Evy Labusové je mužský učitel v mateřské škole velmi žádoucí:  "Navzdory všem teoriím o rovných příležitostech vidíme, že chlapci z části přece jen potřebují něco jiného než dívky. Je prokázáno, že si i jinak hrají. Potřebují mnohem více pohybu i dobrodružství, mají touhu po divokých hrách, jsou hlučnější, snesou, když jim to dovolíme, více špíny a nepohodlí. Mužský pan učitel se v tomto ohledu může stát báječným průvodcem dětství chlapců, zvláště když jde tuto profesi dělat s nějakou vizí a pocitem poslání."

Její slova potvrzuje i spoluzakladatelka centra Baby Office Pavlína Bandrowská. "Od listopadu máme v kolektivu naší miniškolky nového učitele Jakuba Bendu, kterého jsme přijali i proto, že ho dobře známe ze spolupráce při realizaci mobilních dětských koutků. Má pedagogické vzdělání a praxi z působení v dětském centru a mateřské škole. Z výsledku jsme všichni nadšeni. Děti na něj úžasně reagují a i rodiče hodnotí příchod muže do doposud čistě ženského kolektivu kladně," hodnotí Bandrowská.

Výzkum, který byl proveden na Evangelické vysoké škole v Drážďanech navíc prokázal, že muži i

ženy se chovají k dětem rozdílným způsobem. Učitelé mají obecně více pochopení pro výše míněné chlapecké potřeby, učitelky naopak mívají sklon  chlapce zbytečně okřikovat a omezovat.

Co tedy brání tomu, aby bylo v mateřských školách učitelů více? Podle Labusové jde především o špatné finanční podmínky a poněkud konzervativní přístup Čechů k neznámému a nezvyklému. "V naší zemi projevujeme velkou nedůvěru k novinkám narušujícím letité stereotypy a nejsme příliš flexibilní," dodává k situaci Labusová.

Témata:  školství děti

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

18. listopadu 2024 10:44

Předpověď počasí na noc a úterý 19. listopadu

Přes naše území přejde od západu frontální systém, v noci teplá fronta a večer postupně fronta studená, informuje ČHMÚ.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

EUR

Špatná zpráva pro euro. Rostoucí ekonomické rozdíly mezi zeměmi ohrožují budoucnost eurozóny

Ekonomické rozdíly mezi zeměmi eurozóny se od jejího vzniku trendově stále zvětšují, a zvláště výrazně potom od roku 2019. Jednotná měna je přitom pro příslušnou měnovou unii přínosná jen tehdy, pokud jsou uvedené rozdíly dostatečně malé a ideálně pokud se jednotlivé země takové unie makroekonomicky sbližují. To právě ovšem není případ eurozóny, jak ve své nové studii dokumentují ekonomové Moritz Pfeifer a Gunther Schnabl z Institutu hospodářské politiky Lipské univerzity.