Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

61 procent Čechů nemuselo během pandemie čerpat peníze z rezerv

CZK
CZK
Foto: Michael Zelinka / INCORP images

Na 61 procent Čechů nemuselo během pandemie čerpat peníze z našetřených rezerv. Jenom malý zlomek obyvatelstva se uchýlil k půjčce. Zhruba 40 procent lidí respondentů očekává v brzké době zlepšení své finanční situace. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK pro úvěrovou společnost Home Credit. Průzkum se uskutečnil mezi 515 respondenty na konci května.

Polovina dotázaných, kteří museli utratit část svých úspor, je měla k dispozici na běžném účtu. Necelých 40 procent mladých ve věku 18 až 29 let uvedlo, že peněžní rezervu čerpalo z hotovosti, naopak starší věková skupina (60 až 64 let) ji měla uloženou na běžném účtu (57 procent). Na 14 procent z nich využilo peněz z penzijního spoření.

Jen malý podíl respondentů uvedl, že si kvůli zhoršené finanční situaci během pandemie půjčil. Nejčastěji šlo o bankovní půjčku a částku do 30.000 Kč. "Řada lidí využila během pandemie odkladů splátek úvěrů nebo hledala další možnosti, jak vyřešit situaci, kdy se jim snížil příjem. Jenom 3,5 procenta lidí sáhlo po půjčce. Půjčka může pomoci pouze v situaci, kdy měsíčně ušetříte na splátku, tj. rozdíl příjmů a výdajů musí být kladný," uvedl ombudsman klientů Home Creditu Miroslav Zborovský.

Zlepšení své finanční situace očekává 39 procent dotázaných, naopak 18 procent z nich si myslí, že se budou v budoucnu potýkat s finančními problémy. Nejvíce se bojí zdražování energií, což nejčastěji uvedla věková skupina od 30 do 44 let. Strach je ale i z celkového zdražování, tedy růstu inflace a zvyšování daní. Téměř 40 procent respondentů se obává ztráty zaměstnaní.

Témata:  lidé rodinný rozpočet půjčky Peníze

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neznalost a psychické vyčerpání brání dlužníkům využít oddlužení

Novela insolvenčního zákona měla lidem cestu k oddlužení usnadnit. Přesto počet nových insolvenčních řízení meziročně roste jen o 12 %, přičemž desítky tisíc lidí ročně by tuto možnost mohly využít – většina o ní ale stále neví. Výzkum Konsorcia dluhových poraden ČR ukázal, že dlužníkům brání nejen neznalost změn, ale i psychické vyčerpání a složité životní podmínky.