Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Konec levných importů EV? Brusel hrozí drtivými cly na čínská elektrická auta. Zdraží i Tesla

BYD Company
BYD Company
Foto: bydeurope.com

Evropská unie se snaží najít alternativní řešení s čínskou vládou, které bude v souladu s pravidly WTO, aby se vyhnula zavedení cel na čínská elektrická vozidla.

Evropská komise oznámila záměr uvalit definitivní cla na dovoz čínských bateriových elektrických vozidel (BEV), čímž se přiblížila k dlouhodobému řešení na ochranu domácího průmyslu BEV před nekalou konkurencí z Číny. Dle serveru Euronews v návrhu konečných závěrů antisubvenčního šetření, který byl v úterý sdílen s čínskými výrobci, vládami Číny i EU, Komise představila plánované konečné celní sazby pro různé výrobce BEV.

Pokud budou členskými státy EU schváleny, plánované celní sazby na čínská bateriová elektrická vozidla (BEV) budou platit po dobu pěti let, což by vedlo ke zvýšení cen pro čínské výrobce. Sazby byly mírně sníženy pro tři čínské výrobce – BYD (17 %), Geely (19,3 %) a SAIC (36,3 %) – poté, co tyto společnosti v červenci zpochybnily původní prozatímní sazby uložené Bruselem.

Brusel navrhl také celní sazbu 9 % pro americkou společnost Tesla, která těží z čínských subvencí, protože plně spolupracovala při vyšetřování. Pro výrobce čínských bateriových elektrických vozidel (BEV), kteří spolupracovali s Komisí, byla celní sazba revidována na 21,3 %, zatímco sazba pro nespolupracující společnosti klesla na 36,3 % kvůli chybě v metodách výpočtu. Komise rovněž oznámila, že nebude zpětně vybírat cla za dovoz čínských BEV od března letošního roku, protože nenašla důkazy o materiální újmě pro evropské společnosti, pouze o hrozbě ekonomické újmy.

Dotčené čínské společnosti a vláda mají nyní 10 dní na předložení připomínek k navrhovaným celním sazbám a mohou požádat o slyšení s Komisí. Očekává se, že konečné celní sazby vstoupí v platnost nejpozději 31. října. Návrh opatření, který je výsledkem devítiměsíčního vyšetřování, ukazuje, jaké celní sazby by čínští výrobci bateriových elektrických vozidel (BEV) mohli čelit při dovozu do EU. Vyšetřování odhalilo, že čínské dotace narušují trh a mohou poškodit evropský průmysl. V posledních letech se podíl levných čínských BEV na trhu EU zvýšil z 3,9 % v roce 2002 na 25 % na konci roku 2023, což vzbudilo obavy o možné ekonomické škody pro evropské výrobce. EU se snaží čelit agresivním obchodním praktikám Číny a vyvolala spory s Pekingem, který podal stížnost u Světové obchodní organizace (WTO). Komise zůstává otevřená jednáním o alternativních řešeních v souladu se zásadami WTO.

Sonda o uvalení cel na čínská elektrická vozidla vyvolala v EU rozpor, přičemž Berlín je nejvíce skeptický k tvrdým krokům Bruselu. Němečtí automobiloví giganti jako BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen, kteří mají výrobní závody v Číně, varovali před možným negativním dopadem na evropské dodavatelské řetězce. Navzdory tomu Brusel důrazně obhajuje vyšetřování a plánovaná opatření jako nezbytná pro ochranu evropského průmyslu a prevenci ztráty konkurenceschopnosti vůči rostoucím mocnostem.

Témata:  Čína elektromobily clo EU BYD Company

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy