Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Tohle Musk nečekal. Čína posouvá hranice elektromobilů: 500 km za 5 minut nabíjení

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Depositphotos

Čínská společnost Contemporary Amperex Technology (CATL), největší světový výrobce baterií pro elektromobily, představila novou generaci své baterie Shenxing, která nabízí delší dojezd než dosavadní technologie konkurenční firmy BYD.

Obě společnosti se nyní chlubí tím, že jejich baterie dokážou elektromobily nabít během pouhých pěti minut. Avšak CATL v pondělí posunul laťku ještě výš oznámením, že nová verze baterie Shenxing umožňuje dojezd až 320 mil (asi 515 kilometrů), což je o přibližně 70 mil více než deklarovaný dojezd BYD, který činí 250 mil (400 kilometrů). Pro srovnání: Tesla Supercharger poskytne dojezd 200 mil (320 kilometrů) během 15minutového nabíjení.

„Opět posouváme hranice výkonu až za dosavadní limity,“ prohlásil technický ředitel CATL Gao Huan během Tech Day v Šanghaji. „Naším cílem je učinit ze supernabíjecí baterie Shenxing nový standard pro elektromobily a nabídnout uživatelům pohodlnější a svobodnější cestování.“
 
Oznámení CATL přišlo jen měsíc poté, co BYD šokoval odvětví elektromobilů svou vlastní technologickou novinkou. Tento souboj inovací podtrhuje zuřivou konkurenci na čínském trhu elektromobilů, kde neustálý technologický pokrok probíhá ruku v ruce s tlakem na snižování cen.

Nová verze baterie Shenxing disponuje plnou kapacitou umožňující dojezd až 500 mil (přibližně 800 kilometrů). Společně s ní CATL představil také novou sodíkovou baterii nazvanou Naxtra, která má být levnější a bezpečnější alternativou k tradičním lithium-iontovým a olověným bateriím.

CATL, který dodává baterie výrobcům jako Tesla, BMW, Volkswagen nebo Ford, si v roce 2024 již osmý rok za sebou udržel pozici největšího světového dodavatele baterií, když ovládl 38 % světového trhu, uvádí výzkumná společnost SNE Research. Druhé místo obsadil BYD se 17,2% podílem.

Ve své dokumentaci k plánovanému sekundárnímu vstupu na burzu v Hongkongu společnost uvedla, že ke konci loňského roku poháněly její baterie přibližně jedno ze tří elektromobilů na světě, což odpovídá asi 17 milionům vozidel.

Gao Huan také oznámil, že nová baterie Shenxing bude letos nasazena do více než 67 modelů elektromobilů, i když konkrétní modely zatím nespecifikoval. Zdůraznil také schopnost baterie dosáhnout 80% nabití z 5 % během 15 minut i při teplotách kolem -10 °C.

Vedle baterie Shenxing představila CATL také model Naxtra, sodíkovou baterii, která díky hojné dostupnosti sodíku slibuje nižší výrobní náklady. Kromě ceny výrobce zdůrazňuje i vyšší bezpečnost a stabilitu — sodíkové baterie jsou údajně méně náchylné k požáru nebo výbuchu po kolizi než tradiční lithium-iontové baterie.

Baterie Naxtra nabídne dojezd až 310 mil (asi 500 kilometrů) na jedno nabití, tedy mírně méně než Shenxing. Společnost očekává zahájení masové výroby těchto baterií na konci letošního roku.

Zástupce společnosti CATL sdělil čínskému státnímu listu China Securities Journal, že cla uvalená americkým prezidentem Donaldem Trumpem na čínská auta a produkty budou mít na firmu jen minimální dopad, protože její obchod s USA tvoří jen malou část celkových dodávek.

CATL podle listu již od loňského roku vypracovala nouzové plány a aktivně spolupracuje se zákazníky na hledání vhodných řešení, aby minimalizovala dopady možných obchodních překážek.

Témata:  elektromobily Čína Tesla

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 15:53

22. července 2025 20:21

EU chce zakázat spalovací auta ve flotilách půjčoven. Kancléř Merz návrh ostře kritizuje

Evropská unie chce zakázat autopůjčovnám a velkým firmám, aby od roku 2030 do svých flotil pořizovaly jiná auta než elektrická. Půjčovny, jako je Sixt nebo Europcar, by tak už za necelých pět let musely pro své klienty nakupovat výhradně elektrovozy. Informaci přinesl německý deník Bild. Záměr včera večer ostře kritizoval německý kancléř Friedrich Merz. Podle něj „zcela ignoruje to, co Evropa právě nyní potřebuje“.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Recenze na e-shopech: Kde končí zkušenost a začíná manipulace

Rozmýšleli jste se někdy před koupí nějakého zboží či služby nad tím, zda a od koho si ho koupíte? V této úvaze vám mohou pomoci hodnocení jiných spotřebitelů a jejich zkušenosti s produktem, které po koupi sdílí se světem. Ne vždy však e-shopy uvádí recenze od skutečných spotřebitelů, což může mít za následek špatné rozhodnutí. Podnikatelé přitom musí jasně uvádět, zda a jak ověřují uživatelské recenze. Co musí taková recenze uveřejněná na stránkách e-shopu obsahovat a splňovat?