Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Tohle Musk nečekal. Čína posouvá hranice elektromobilů: 500 km za 5 minut nabíjení

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Depositphotos

Čínská společnost Contemporary Amperex Technology (CATL), největší světový výrobce baterií pro elektromobily, představila novou generaci své baterie Shenxing, která nabízí delší dojezd než dosavadní technologie konkurenční firmy BYD.

Obě společnosti se nyní chlubí tím, že jejich baterie dokážou elektromobily nabít během pouhých pěti minut. Avšak CATL v pondělí posunul laťku ještě výš oznámením, že nová verze baterie Shenxing umožňuje dojezd až 320 mil (asi 515 kilometrů), což je o přibližně 70 mil více než deklarovaný dojezd BYD, který činí 250 mil (400 kilometrů). Pro srovnání: Tesla Supercharger poskytne dojezd 200 mil (320 kilometrů) během 15minutového nabíjení.

„Opět posouváme hranice výkonu až za dosavadní limity,“ prohlásil technický ředitel CATL Gao Huan během Tech Day v Šanghaji. „Naším cílem je učinit ze supernabíjecí baterie Shenxing nový standard pro elektromobily a nabídnout uživatelům pohodlnější a svobodnější cestování.“
 
Oznámení CATL přišlo jen měsíc poté, co BYD šokoval odvětví elektromobilů svou vlastní technologickou novinkou. Tento souboj inovací podtrhuje zuřivou konkurenci na čínském trhu elektromobilů, kde neustálý technologický pokrok probíhá ruku v ruce s tlakem na snižování cen.

Nová verze baterie Shenxing disponuje plnou kapacitou umožňující dojezd až 500 mil (přibližně 800 kilometrů). Společně s ní CATL představil také novou sodíkovou baterii nazvanou Naxtra, která má být levnější a bezpečnější alternativou k tradičním lithium-iontovým a olověným bateriím.

CATL, který dodává baterie výrobcům jako Tesla, BMW, Volkswagen nebo Ford, si v roce 2024 již osmý rok za sebou udržel pozici největšího světového dodavatele baterií, když ovládl 38 % světového trhu, uvádí výzkumná společnost SNE Research. Druhé místo obsadil BYD se 17,2% podílem.

Ve své dokumentaci k plánovanému sekundárnímu vstupu na burzu v Hongkongu společnost uvedla, že ke konci loňského roku poháněly její baterie přibližně jedno ze tří elektromobilů na světě, což odpovídá asi 17 milionům vozidel.

Gao Huan také oznámil, že nová baterie Shenxing bude letos nasazena do více než 67 modelů elektromobilů, i když konkrétní modely zatím nespecifikoval. Zdůraznil také schopnost baterie dosáhnout 80% nabití z 5 % během 15 minut i při teplotách kolem -10 °C.

Vedle baterie Shenxing představila CATL také model Naxtra, sodíkovou baterii, která díky hojné dostupnosti sodíku slibuje nižší výrobní náklady. Kromě ceny výrobce zdůrazňuje i vyšší bezpečnost a stabilitu — sodíkové baterie jsou údajně méně náchylné k požáru nebo výbuchu po kolizi než tradiční lithium-iontové baterie.

Baterie Naxtra nabídne dojezd až 310 mil (asi 500 kilometrů) na jedno nabití, tedy mírně méně než Shenxing. Společnost očekává zahájení masové výroby těchto baterií na konci letošního roku.

Zástupce společnosti CATL sdělil čínskému státnímu listu China Securities Journal, že cla uvalená americkým prezidentem Donaldem Trumpem na čínská auta a produkty budou mít na firmu jen minimální dopad, protože její obchod s USA tvoří jen malou část celkových dodávek.

CATL podle listu již od loňského roku vypracovala nouzové plány a aktivně spolupracuje se zákazníky na hledání vhodných řešení, aby minimalizovala dopady možných obchodních překážek.

Témata:  elektromobily Čína Tesla

Související

Aktuálně se děje

29. května 2025 12:20

20. května 2025 12:26

Potraviny v Česku zdraží víc, než kdokoliv čekal

Růst cen v zemědělství letos v dubnu vykázal úroveň 15,2 procenta v meziročním srovnání. To je nejvýraznější nárůst od února 2023, tedy za více než dva roky. Poprvé po více než dvou letech se rovněž jedná o růst dvouciferný. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

online prodejce Shein

Komentář

Láká, lže, vydělává: Jak SHEIN klame spotřebitele a ničí planetu

dTest se společně s dalšími 24 spotřebitelskými organizacemi z celé Evropy a pod koordinací organizace BEUC podílí na podání stížnosti k Evropské komisi a evropským dozorovým orgánům proti společnosti SHEIN kvůli používání klamavých technik, tzv. „dark patterns“. Tyto praktiky tlačí spotřebitele k nákupům, které původně neměli v úmyslu uskutečnit, a přispívají tak k ekologickým a společenským problémům spojeným s odvětvím tzv. rychlé módy.