Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: Poslanci nepodpořili jasný zákaz drahých osmičkových linek

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR dnes schválila novelu zákona o ochraně spotřebitele. Její součástí je mimo jiné úprava ustanovení, které ošetřuje způsob komunikace obchodníků se spotřebiteli. Navržený zákaz užívání drahých modrých a bílých linek prošel ve znění, které nedostatečně chrání spotřebitele, informuje dTest.

„Schválené ustanovení hovoří pouze o běžné ceně hovoru, ovšem už nevysvětluje, co se jí rozumí. Bohužel tudíž podle našeho názoru neochrání spolehlivě spotřebitele před používáním drahých zákaznických linek, a navíc nemusí být v souladu s evropskou legislativou,“ konstatuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. 

Evropská směrnice garantuje spotřebiteli ochranu před všemi typy telefonních linek, za které je účtována vyšší cena, než je běžná sazba. Tedy i před modrými a bílými linkami. Český zákon o ochraně spotřebitele v současné podobě výslovně zakazuje prodávajícímu v souvislosti s uzavřenou smlouvou používat při komunikaci se zákazníkem pouze takzvané devítistovky.Nově schválené znění nabízí sice zdánlivě jednoduchou formulaci, která by však mohla způsobit interpretační problémy a stav právní nejistoty. Musela by totiž existovat ještě jedna norma, která by ukládala, kolik a jak se má za bílé a modré linky účtovat.

„Vyzvali jsme před jednáním sněmovny poslance a poslankyně k podpoře návrhu, který společnostem výslovně zakazoval užívání modrých i bílých linek při komunikaci se spotřebiteli, pokud se řešená záležitost týká uzavřené smlouvy. Bohužel ustanovení v této podobě nebylo schváleno. Obrátíme se na Senát Parlamentu ČR a pokusíme se situaci zvrátit. Zvažujeme také, že se obrátíme na Evropskou komisi s návrhem na prošetření nedostatečné implementace evropských předpisů,“ říká Lukáš Zelený.  

Řada společností, jako jsou mobilní operátoři, dodavatelé energií, dopravci, banky, pojišťovny i obchody, používá pro kontakt se zákazníky bílé a modré linky. Ceny za tyto hovory jsou významně vyšší než při volání na běžnou pevnou linku, u jednotlivých operátorů se liší a obvykle není možné je čerpat z volných minut na volání.

Témata:  mobily dTest

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 15:53

DCC promění pohodlnou platbu v drahou chybu

Platíte v zahraničí kartou a v tu se objeví nabídka – česká, nebo evropská vlaječka? Při pohledu na bílý a červený pruh, mezi něž je vsunut žerďový modrý klín, se ve vás vzedme hrdost a na terminálu neomylně volíte národní chloubu.  Při pohledu do internetového bankovnictví však následně zjišťujete, že jste za nákupy během dovolené zaplatili více, než jste plánovali.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy