Zákazníci zasadili tvrdou ránu výrobcům elektroniky. Jejich produkty nikdo nechce

Komentář - Výrobci mobilních telefonů, stolních počítačů, laptopů, televizí či jednotlivých komponent do zákazníků tlačí vrchem spodem prakticky každou chvíli celou řadu novinek. Tenhle mobilní telefon má 5 foťáků namísto 4, tamten stolní PC má nejmodernější grafickou kartu, a tuto televizi musíte mít, abyste měli co nejkvalitnější obraz. Ve své podstatě je ale zákazníkům toto všechno k ničemu, a moc dobře si to uvědomují.

Ilustrační fotografie
reklama

Začněme například u televizorů. Nově se v reklamách objevuje kampaň na 4K televize, které mají poskytnout ten nejlepší možný obraz. Tuto větu jsme ostatně všichni slyšeli už dříve, například u Full HD rozlišení. A za pár let ji uslyšíme opět, u nějakého ještě lepšího výrobku.

Faktem zůstává, že mnoho technologických inovací je sice dobrých, ale pouze na papíře nebo v prodejně. Mnoho odborníků se shoduje na tom, že 4K technologie nejen že nemá zatím plné využití, ale od Full HD se ve skutečnosti pro lidské oko až tak neliší.

Jistě, v nasvětlené prodejně a na demonstračních videích rozdíly vidět jsou. Pokud ale postavíte vedle sebe obě televize doma a pustíte si na nich stejný program v televizi, mnohdy nedostanete ani HD kvalitu. V případě filmu ve 4K pak najdete rozdíly minimální. 

Jádro problému spočítá v tom, že cokoliv, co je na trhu nové, je drahé. A proto výrobci chtějí, aby to lidé kupovali co nejvíce. Jenže lidí, kteří tak skutečně jednají, je málo. Například podle ankety fóra sdružujícího milovníky audiovizuální techniky AVS Forum si novou televizi každý rok kupuje jen asi procento lidí. 24 procent lidí si koupí novou televizi každé 3-5 let a 43 procent lidí každých 5-10 let. 26  procent lidí si koupí televizi až se ta stará rozbije a zbylých pár procent lidí si ji koupí jednou za pár let bez přesnějšího časového odhadu.

Lze se domnívat, že situace bude přinejmenším obdobná, ne-li ještě horší u lidí, kteří mají televizi ne jako koníčka, ale jako občasný večerní relax. Technologie a elektrospotřebiče samozřejmě vládnou světu, ne každý ale potřebuje každý rok novou televizi a ne za horní desítky tisíc korun.

Mobily jsou na tom ještě hůř

Kritická je i situace u mobilních telefonů. Rok co rok dostáváme nové a nové typy osvědčených značek, které se ale vpravdě řečeno od sebe zase až tak moc neliší. Jistě, vždy je potřeba přinést nějakou inovaci, aby se telefon mohl prezentovat jako úplná novinka a nejlepší mobil na trhu, opravdu ale je potřeba každý rok platit za nový supermoderní mobil 20 a více tisíc korun?

Bez ohledu na to, že jsou i mnohem levnější a horší alternativy, uživatelům většinou stačí mobil, který funguje. A výrobcům a prodejcům chytrých telefonů rok co rok klesají prodeje. V roce 2017 činil pokles devět procent, v roce 2018 se jen v Americe propadl prodej smartphonů o  23 procent. není třeba dodávat, že klesá především zájem o luxusní značky a o novinky na trhu.

Je sice skvělé, že se technologický pokrok posouvá kupředu, běžný zákazník ho ale jen zaregistruje a jde dál. Občas si koupí v rámci svých platových možností telefon, občas televizi, a má-li možnost, třeba si i připlatí, na dalších několik let je ale spokojený. A každý dnes ví, že ceny postupně klesají, a to co při uvedení na trh stojí 30 tisíc, bude za pár měsíců podstatně levnější.

Nejviditelnější příklad je na počítačovém trhu, resp. trhu s komponenty. Jednou z nejvíce pokrokovou oblastí je vývoj grafických karet. Ten se žene kupředu neuvěřitelnou rychlostí a rok co rok se i zde na trh uvádí novinky, z nichž některé, jako například karty s podporou RTX, jsou opravdu přelomové.

Jak ale zjistil průzkum společnosti Nvidia, většina hráčů na novinky kašle. A to dokonce tak silně, že více než dvě třetiny lidí používají grafické karty staré více než pět let. Nemají buď potřebu upgradovat, nebo peníze, tak či tak je jasné, že novinky je prostě a jednoduše netáhnou.

Nelze samozřejmě tvrdit, že nejnovější technologické trendy si nenajdou své zákazníky. Samozřejmě že najdou, jinak by se nevyvíjely a neprodávaly. Realita je ale taková, že většina lidí je nepotřebuje a obejde se bez nich. Do doby, než se stanou natolik rozšířené, že jejich cena klesne na pro mnoho lidí přijatelnější úroveň. Tedy na takovou, aby jim stálo za to do ní investovat.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky