Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Máte dluhy nebo hypotéku? Hrozí vám velké zdravotní problémy, varují vědci

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

V současné době splácí jakýkoli úvěr 27 % českých občanů. Půjčky, úvěry či hypotéky jsou zkrátka trendem a jsou populární po celém světě. Málo se už ale ví o tom, co dělají s lidským zdravím.

V současnosti splácí úvěr 27 % Čechů, z toho více jak třetina lidí splácí dvě a více půjček. Z minulosti má se ale se splácením úvěru zkušenosti až 37 % Čechů.

Ti si podle průzkumu agentury NMS nejčastěji půjčují na spotřební elektroniku (30 %), bílé zboží (24 %), auto (22 %) nebo bytové zařízení (15 %). Češi již zkrátka nejsou tak zvyklí si šetřit na konkrétní nákup jako tomu bývalo dříve a také více netrpěliví.

To s sebou ale přináší nové komplikace. Nedávná studie společností LendEDU a Laurel Road zjistila, že drtivá většina, přesněji 74,3 % dotazovaných, pociťuje v souvislosti se svým dluhem každodenní nával stresu.

Kromě toho 55,6 % respondentů přiznalo, že ztrácejí sebevědomí nebo že je jejich život kvůli dluhům plný rozpaků. Dluhy se tak na lidském zdraví podepisují více, než se dosud myslelo.

Život ve stresu na denní bázi je totiž z dlouhodobého hlediska pro naše zdraví nesmírně škodlivé. Stres totiž může být příčinou řady chorob včetně těch smrtelných, jako je například infarkt.

V případě Čechů je situace mnohdy o to horší, že si půjčují peníze u neověřených společností. Třetina Čechů si totiž podle průzkumu půjčuje rizikově a z toho 76 % si půjčilo od nebankovní společnosti nebo od prodejce zboží.

Dobrou zprávou ale je, že platební morálka Čechů obyvatel je minimálně u hypoték a úvěrů ze stavebního spoření podle bank obecně velmi dobrá. V žádném kraji totiž nepřesahuje nesplácený dlouhodobý dluh 1,5 procenta.

Témata:  lidé dluhy hypotéky lékaři

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy