Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Čínu stále obchází strašák deflace

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Tomáše Volfa: Čína potvrdila mírný růst cen a nikoli jejich snižování, ale vyhráno zatím ještě nemá. Nebezpečí deflace je stále velmi reálné. Květnová inflace meziročně vzrostla jen o 0,3 %, meziměsíčně je Čína opět v deflaci, kdy ceny šly dolů o 0,1 %. 

Důvodem nízkého růstu cen jsou potraviny. Ceny potravin nejen že klesly o 2 %, ale kontinuálně jdou dolů už 11 měsíc v řadě.

Umělé zdražování nepomáhá. V dubnu totiž některé municipální vlády Číny zvedly ceny v oblasti dopravy. V květnu však opět ceny klesají, takže tato akce neměla úspěch.

O moc lepší to nebude ani v budoucnu. Ceny v průmyslu, tedy ty, které předcházejí spotřebitelským cenám, se snížily o 1,4 %. Dokud nezačnou růst ceny v průmyslu, pak se těžko budou zvedat na pultech obchodů.

Deflace, nebo-li snižování cen, sice zní na první poslech dobře a krátkodobě to tak skutečně může být, ale dlouhodobě vede deflace k omezování výroby, propouštění, zavírání podniků, zpomalování ekonomiky a chudnutí všech.

Témata:  Čína deflace komentář

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.