Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Živnost přerušilo letos o pětinu více lidí než před rokem

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Počet přerušených živností v první polovině roku překročil 50.000. Podnikání pozastavilo o pětinu víc osob než ve stejném období loňského roku a o 38 procent víc než v roce 2018. Statistiky dnes zveřejnila poradenská společnost Bisnode.

"Ačkoliv se ekonomika pomalu zotavuje z šoku, který jí zasadila koronavirová pandemie, stále ji svírají obavy z budoucího vývoje. Očekávaný rekordní propad národního hospodářství se odráží i na aktivitách podnikatelské základny," uvedla analytička Bisnode Petra Štěpánová. Podnikání za prvních šest měsíců letošního roku přerušilo nejvíc živnostníků za poslední tři roky.

V prvním pololetí v ČR přitom začalo podnikat 31.250 fyzických osob podnikatelů, což je o deset procent méně než ve stejném období loňského roku. Podnikatelské aktivity ukončilo 18.095 OSVČ.

Detailnější analýza ukázala, že nejvíc přerušených živností v prvním pololetí bylo ve volné živnosti výroba, obchod a služby Podnikání v ní přerušilo 3754 OSVČ, což je o čtyři procenta méně než v roce 2019, ale o 1349 procent víc než v roce 2018.

Druhou nejčastěji přerušovanou živností se stalo stravování, které bylo koronavirovou epidemií v průběhu jara obzvlášť silně zasaženo. Aktivity v ní pozastavilo 3051 živnostníků, což je o desetinu víc než v roce 2019 a o čtvrtinu víc než v roce 2018. K výraznému meziročnímu relativnímu nárůstu došlo ve zprostředkování velkoobchodu (o 608 procent) a kompletačních a dokončovacích pracích (o 222 procent).

Témata:  živnostníci,  lidé,  práce

Aktuálně se děje

22. září 2026 17:07

EET se vrací, s ní i školkovné a studentská sleva. Restaurace čeká nižší DPH

Návrat elektronické evidence tržeb od ledna příštího roku není jedinou změnou, kterou nově schválený zákon přinese. Daňový balíček spojený s EET 2.0 obnovuje školkovné a studentskou slevu na dani, snižuje DPH u nealkoholických nápojů podávaných v gastronomii, osvobozuje část spropitného zaměstnanců od daní a odvodů a vrací daňové zvýhodnění tichého vína poskytovaného jako firemní dar. Nová pravidla začnou platit od 1. ledna 2027.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy