Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Pandemie zdražuje kola i auta, zdražovat budou hospodští i kadeřnictví

CZK
CZK
Foto: Michael Zelinka / INCORP images

Komentář Lukáše Kovandy: Rok pandemie celkově přinesl poměrně značné zdražení. To však nemusí být nic proti tomu, co nás čeká v nadcházející době.

Mezi dubnem 2020 a dubnem 2021 spotřebitelské ceny vzrostly v souhrnu o více než tři procenta. Z potravin či nápojů zdražilo nejvýrazněji ovoce, jehož cena letos v březnu meziročně narůstala o skoro sedm procent, a alkohol, který zdražoval dokonce o deset procent. Kuřáci čelí více než sedmnáctiprocentnímu zdražení z roku na rok. U alkoholu a tabáku může za růst cen loňské, v případě tabáku i letošní zvyšování spotřební daně. Ovoce markantně zdražilo kvůli výkyvům počasí, například loňskému suchému jaru, jež doprovodily také mrazíky. Ovoce ovšem zdražovalo i v důsledku pandemie, neboť se obtížně přepravovalo z teplejších krajin, kde zároveň kvůli špatné prostupnosti hranic chyběla pracovní síla ke sklizni.  

Z materiálních věcí během roku pandemie markantně zdražily auta či jízdní kola, o bezmála deset procent, a také nářadí pro zahradničení a domácnost – o skoro šest procent.  

Auta zdražují kvůli přísnějším normám pro jejich výrobu, například emisním normám. Prodejci aut navíc využívají toho, že vláda během pandemie masivně na dluh budoucích generací zachraňovala zaměstnanost, takže řada lidí si udržela pracovní místo i práci, ačkoli nepracovali – zaplatí to jejich děti a vnuci. Úspory lidí v ČR během roku pandemie rostly více než čtyřikrát rychleji než průměrně v letech před ní, takže lidé měli a mají peníze, ze kterých si mohou auto pořídit. Výrobci ani prodejci aut tak nemuseli zavádět slevy jako při minulé krizi, kdy se dokonce zvažovalo šrotovné.  

Část úspor šla do nových aut, například do zhusta vyhledávaných obytných vozů a karavanů, jež budou hitem letošní prázdninové sezony. Tu Češi budou trávit opět často v tuzemsku, třeba v kempech, takže karavan přijde vhod – jejich prodejci hlásí kvůli pandemii nárůst prodejů o stovky procent. Část navýšených úspor Čechů pak mířila a stále míří na potřeby pro zahradu či na bicykly. Lidé měli během pandemie více volného času, protože mnohdy si práci udrželi, ale nemuseli pracovat či pracovali na bázi home office, často i z venkova. Tudíž se mohli více věnovat zahradničení, takže prodejci rýčů, lopat či motyk nebo sekaček, ale také jízdních kol zaznamenali nárůst poptávky, kterou posílil poměrně vstřícný postoj k vlády k otevírání hobbymarketů. Díky silnější poptávce si prodejci nářadí či kol mohli říkat o vyšší cenu. Dramaticky v době pandemie rostou ceny podnájmů v zahrádkářských koloniích, kde lze nářadí samozřejmě dobře využít, i ceny přístřešků nebo chatek v těchto koloniích, které se například v Praze šplhají až k ceně jednoho milionu korun. 

Výrazně během pandemie narostly nejen ceny chatek v zahrádkářských koloniích, ale tak chat a chalup nebo bytů. Zkrátka všech nemovitostí. Lidé před pandemií utíkali z města do zeleně, což podpořilo poptávku právě po venkovských nemovitostech. Zároveň se kvůli zadlužování bojí lidé inflace, takže ti zámožnější se snaží pojistit se před ní nákupem vlastní nemovitosti.  

Poptávku po nemovitostech všeho druhu hnaly během pandemie vzhůru velmi levné hypotéky. Česká národní banka totiž v rámci boje s dopady pandemie srazila základní úrokovou sazbu až takřka k nule, takže průměrná sazba hypoték klesla pod dvě procenta. Bydlení jako takové ale během pandemie příliš nezdražilo, neboť nájmy vzrostly pouze o necelá dvě procenta (například v Praze ale kvůli úbytku turistů nájmy klesly o deset procent, v centru města ještě výrazněji). V důsledku pandemie – protože se vypnula část ekonomika a byl menší odběr ze strany podniků – zlevnily také energie pro domácnosti v čele s elektřinou a plynem. Voda zdražila jen poměrně slabě.  

V příštích týdnech a měsících se ale Češi musí připravit na zdražování, na jaké nejsou moc zvyklí. Už delší dobu jej sledují řidiči. Třeba benzín je nyní o více než šest korun na litr dražší než před rokem ve stejnou dobu. Bude zdražovat i dále, podobně jako nafta. Zdražují také materiály pro stavbu či průmyslovou výrobu. Prudce nahoru, na mnohaletá maxima, se derou ceny mědi, železa nebo dřeva. O desítky procent zdražují obyčejné dřevěné přepravní palety. Na cenovém rekordu jsou nyní emisní povolenky Evropské unie. Pro domácnosti v ČR je to špatná zpráva, protože jim výhledově výrazně zdraží elektřina nebo teplo. Elektrárny a teplárny totiž vyšší cenu povolenek přenesou nakonec i na finální odběratele z řad domácností.  

Aby Česká národní banka výrazné zdražování, které přichází, zkrotila, bude muset již možná v červnu zvýšit svoji základní úrokovou sazbu. Tu pak letos a příští rok zvýší ještě několikrát. Ruku v ruce s tím poroste cena hypoték, takže vlastní bydlení se stane ještě hůře dostupným než dnes. Ve světě navíc markantně rostou ceny potravin, takže kromě energií a bydlení se Češi musí připravit i na výrazné zdražení další základní a nezbytné věci, tedy právě potravin.  

Drahota tedy bude číhat doslova na každém rohu a bude se týkat velmi často právě věcí, které si člověk nemůže odepřít. Ještě ji umocní ti, že pro roce uzavírky se budou snažit „zahojit“ i provozovatelé restaurací, hospod, ale také kadeřnictví či kosmetických salonu. Ti všichni mohou jít s cenami až o desítky procent výše. Uvidí se, zda takovou cenovou nálož již tak značně zkoušený český zákazník ještě skousne.  

Témata:  zdražování finance

Aktuálně se děje

30. května 2024 17:27

28. května 2024 12:00

28. května 2024 11:21

Inflace ve střední Evropě opět ožívá. Do konce roku vzroste nad cílové hodnoty centrálních bank

Poslední údaje dokazují, že ve střední Evropě opět dochází k růstu inflace. Po zveřejnění posledních údajů za duben, kdy inflace rostla v Česku, Polsku i Maďarsku, analytici z Allianz Trade očekávají, že inflace poroste po zbytek letošního roku a zvýší se nad cílové hodnoty centrálních bank. Dle prognózy by celková hodnota inflace za rok 2024 měla dosáhnout 3,7 % v Česku, 4,6 % v Polsku a 4,8 % v Maďarsku.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Tomáš Ručka, odborník na automobilový průmysl

Rozhovor

Elektromobily a politika: Probuzení Evropy z ekologického snu?

Evropský parlament plánuje zákaz spalovacích motorů do roku 2035, ale automobilky couvají. Proč se někteří výrobci vrací k tradičním spalovacím motorům a co to znamená pro budoucnost automobilového průmyslu? S Tomášem Ručkou, motoristickým novinářem a milovníkem automobilů, rozebíráme ekonomické a ekologické aspekty výroby a provozu elektromobilů, jejich dopady na spotřebitele a průmysl.