Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi pokračují v utrácení. Už půl roku jdou tržby domácím maloobchodníkům nahoru

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

I přestože domácí data ukazují na mírné postupné zlepšování maloobchodních tržeb, nejedná se o zásadní obrat v náladě domácností ani firem. K tomu by bylo potřeba rozhýbat úvěrový i hypoteční trh a tomu dosud brání stále vysoké úročení ze strany ČNB.

Ta sice snižuje sazby, ale pomalu z důvodu inflačních rizik, což je na jedné straně pochopitelné, na druhé je jasné, že tato strategie brzdí sílu domácí poptávky. Češi stále dostatečně neotevřeli své peněženky, protože se obávají o budoucnost.

V dalších měsících by se měla situace nadále pomalu zlepšovat. S příchodem letních měsíců bude poptávka růst a k dobru bude promlouvat i nízká srovnávací základna s loňským rokem, kdy byly tržby maloobchodníků v červených číslech.

Za nepotravinářské zboží tržby rostly o 7,1 %, za pohonné hmoty o 3,9 % a za potraviny o 3,6 %. Češi opět začínají objednávat přes internet, když se těmto obchodům zvedly tržby o 18,1 %. Vadou na kráse dnešního čísla je meziměsíční stagnace, což je prudké dupnutí na brzdu.

Témata:  maloobchod ekonomika lidé

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.