Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Frustrace Čechů pokračuje, tržby maloobchodníků už 16 měsíců klesají

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Tomáše Volfa: Už 16 měsíců jdou maloobchodní tržby meziročně dolů, což znamená, že Češi se bojí utrácet, případně nemohou utrácet. V obou případech je to špatná zpráva. Srpnové tržby meziročně klesly o 2,8 %, meziměsíčně o 0,8 %.

Útraty Čechů za potraviny meziročně klesly o 3,2 % a za nepotravinářské zboží o 4,1 %. Tržby maloobchodníků klesly i jinde. Za oblečení a obuv šly dolů o 8,4 %, počítače a telefony o 7,7 %. V supermarketech tržby za jídlo klesly o 3,4 %.

Neblahý fenomén nižších útrat spotřebitelů se zdaleka netýká jen ČR, ale vidíme ho v mnoha dalších zemích, především v Německu.

Zásadní změna nenastane ani v dalších měsících. Je zajímavé, že pokles tržeb trvá už více než rok a ani vliv nízké meziroční srovnávací základny nestačí na to, aby útraty Čechů vzrostly.

Nezaměstnanost je stále velmi nízká, takže logika by velela, že spotřebitelská poptávka bude silná, ale opak je pravdou. Češi se bojí utrácet z obav o své budoucí příjmy, a především o celkovou finanční situaci.

ČNB stále drží svou hlavní úrokovou sazbu na 7 %, takže pořizování zboží dlouhodobé spotřeby, které je většinou financováno úvěrem, Češi odsouvají na lepší časy.

Témata:  ekonomika maloobchod nákupy

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

13. listopadu 2025 23:14

Reklamace v autoservisu: Jak postupovat, když servis udělá chybu

Příchod zimy znamená mnoho radostí i starostí, těšení se na Vánoce, ale i shon spojený s koncem roku. S klesající teplotou a zvyšující se pravděpodobností sněhové pokrývky je ale také důležité nezapomenout na naše auta. Tak schválně, už jste byli vyměnit letní pneumatiky za zimní? Nebo vás dokonce čeká větší údržba auta před začátkem zimy? Ačkoliv bychom vám přáli, aby vše proběhlo hladce, je možné, že se v souvislosti se servisem automobilu vyskytnou komplikace. Nedotažená pneumatika, poškrábaný lak v důsledku manipulace s autem během servisu, špatně provedená oprava. Kdo je za tyto problémy zodpovědný, jak je správně řešit a dostat se k náhradě?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy