Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi jsou v nakupování online pod evropským průměrem, ženy nakupují víc než muži

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Podle nejnovějšího celoevropského průzkumu společnosti DPDgroup, v České republice tvoří podíl online nákupů pouze 8,4 % z celkových nákupů, což je pod evropským průměrem (9,6 %). Na českých e-shopech se nejvíce nakupují produkty z kategorie zdraví/krása, dále potom móda a vybavení pro volný čas. Častěji nakupují ženy než muži a to v poměru 60 ku 40.

V tuzemských e-shopech nakupujeme nejvíce produkty z kategorie zdraví / krása (63 %), móda (62 %) a volný čas (52 %). Následují knihy (49 %), elektronika (45 %), léky (45 %), boty (40 %), hračky (38 %), bílé domácí spotřebiče (35 %) a sportovní zboží (29 %). Tři nejčastější kategorie online nákupů v Evropě jsou móda (63 %), knihy (56 %) a boty (56 %). Češi průměrně kupují více zboží pro volný čas než ostatní Evropané.Pouze 5 % respondentů uvedlo, že se opakovaně vrací do jednoho e-shopu, spíše vyhledávají nejlepší cenu a navštěvují jich proto více pro porovnání (20 %). 75 % lidí je loajálních k určitým e-shopům, rádi však zkouší i nové. Přímo na stránku e-shopu jde a nakoupí 49 % zákazníků, 22 % využije internetový vyhledávač, 21 % cenový srovnávač a pouze 3 % hledají zboží na sociálních sítích. Nejčastěji Češi využívají k nákupům na internetu notebook (73 %), stolní počítač (52 %) a chytrý telefon (35 %), nejméně pak tablet (16 %).

“Ačkoliv jsme se jako Česká republika umístili pod evropským průměrem, budoucnost online nakupování vidíme velmi pozitivně a už nyní pozorujeme trend každoročního růstu. DPD se snaží dlouhodobě sledovat zahraniční trendy a inovace, jejichž lídrem je především Velká Británie a přinášet je jako první i k našim zákazníkům. Cílem je učinit přepravu z e-shopu co nejpohodlnější a neustále vylepšovat možnosti kontroly nad celým doručovacím procesem,” říká Miloš Malaník, ředitel DPD CZ.V západní Evropě jsou na tom nejlépe Německo (11,5 %), Velká Británie (11 %) a Rakousko (10 %), nejhůře si vedou Belgie (7,6 %) a Portugalsko (6,6 %). Z hlediska východní Evropy je Česká republika na třetím místě (8,4 %) hned po Polsku (10,2 %) a Rumunsku (8,9 %). Nejnižší podíl připadá na Chorvatsko (6 %) a Maďarsko (6,6 %).“Je v našem zájmu znát nákupní zvyklosti zákazníků napříč Evropou, abychom mohli být e-shopům dobrými partnery nejen v oblasti doručování, ale i v byznysu. To samé samozřejmě platí pro Českou republiku, kde budujeme dlouhodobé vztahy s e-shopy právě na tomto základě. Již minulý rok jsme proto připravili sérii videí "Tipy pro podnikání”. V nich představujeme doporučení, na co se v jednotlivých oblastech e-commerce zaměřit a čemu se naopak vyhnout," doplňuje Malaník.Většina respondentů nakupuje online více než pět let (69 %). Na internetu nakupují více lidé s nižšími příjmy (67 %), než s vyššími (33 %).

Témata:  průzkumy e-shopy ekonomika

Související

Aktuálně se děje

2. října 2025 17:10

Podvodníci cíleně lákají na doplňky stravy: Jak se bránit

S příchodem podzimu roste zájem o posílení imunity a s ním i prodej vitamínů a nejrůznějších doplňků stravy. V této době se také zvyšuje aktivita internetových podvodníků, kteří se snaží vydělat na obavách spotřebitelů o zdraví. Podvodníci často využívají zdánlivě atraktivní nabídky na sociálních sítích, v reklamách či na neznámých internetových stránkách. Jak poznat podvod a co dělat, pokud vám podezřelý produkt dorazí domů?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Donald Trump

Trump přitvrzuje: Ruský ropný byznys odstřižen od dolarů, dopad pocítí i české čerpací stanice

Americký prezident Donald Trump nebývale přitvrzuje vůči Rusku, a to zásahem proti tamnímu ropnému byznysu, na nějž si netroufla ani administrativa jeho předchůdce Joea Bidena. Trump oznámil potenciálně devastující sankce na dva největší ruské producenty, zodpovídající dohromady za takřka polovinu ruského ropného vývozu, tedy na státní podnik Rosněfť a na Lukoil, který je v soukromých rukou.