Trik obchodníků: Zboží jste vyndali z obalu, nelze ho vrátit. Opravdu?

Téměř každý spotřebitel dnes již ví, že může do 14 dnů od převzetí zboží odstoupit od kupní smlouvy uzavřené na dálku, například přes internet. Zákon však stanovuje různé výjimky. Jednou z nich je případ, že se jedná o zboží v uzavřeném obalu, který plní hygienickou funkci. Pokud jej z obalu vyjmete, zboží již není možné vrátit. Někteří obchodníci tuto výjimku zneužívají.

Ilustrační fotografie
reklama

Také vám prodávající odmítl uznat odstoupení od smlouvy s poukazem na hygienické důvody, protože jste zboží vyňali z obalu? Jedná se o oblíbený trik obchodníků, jak vás připravit o vaše práva. Ve skutečnosti se zákonná výjimka zdaleka netýká každého zboží v uzavřeném obalu.

„Spotřebitel má ze zákona nárok ověřit si vlastnosti a funkčnost dodaného zboží. Znamená to, že zboží může nejenom vybalit, ale i vyzkoušet. Omezení, kdy nelze uplatnit právo na odstoupení od smlouvy, je dáno zákonem. Protože představuje výjimku z obecného pravidla, mělo by být vykládáno co nejúžeji," říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

V dnešní době se téměř vše prodává v nějakém, třeba i pevně uzavřeném, obalu. Tato skutečnost sama o sobě neznamená, že v případě jeho otevření automaticky ztrácíte právo na odstoupení od smlouvy. Ve smyslu zákonné výjimky si lze pod pojmem „uzavřený obal" představit zapečetěný či utěsněný obal nebo fólii, které plní zejména funkci hygienického obalu. Znemožňují volné vybalení zboží, aby nedošlo k jeho poškození nebo znehodnocení.

„Pokud vám prodávající odmítne uznat odstoupení od smlouvy z hygienických důvodů například při koupi oblečení nebo jiného zboží, které si lze běžně vyzkoušet i v kamenné prodejně, nenechte se odradit a na odstoupení trvejte. Tento argument je naopak oprávněný v případě některých kosmetických výrobků nebo erotických pomůcek," uvádí Lukáš Zelený.

V případě této zákonné výjimky totiž musí k podmínce uzavřeného obalu dále přistoupit okolnost, že zboží není možné vrátit po jeho vynětí z obalu z hygienických důvodů. Zboží v tzv. hygienickém obalu nelze vrátit nikoliv z důvodu, že bylo pouze vybaleno a mohlo či došlo k jeho použití, ale musí pro to existovat skutečné hygienické důvody nebo důvody ochrany zdraví.

Témata: lidé | reklamace

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky