Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Polovina operátorů ignoruje nový občanský zákoník

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Občanský zákoník platí 8 měsíců, ale vypadá to, že zejména virtuální operátoři o tom ani nevědí. dTest zkontroloval obchodní podmínky více než 60 operátorů a sledoval odkazy na legislativu a smluvní pokuty. Polovina operátorů v podmínkách odkazuje na neplatnou právní úpravu, více než polovina skrývá v podmínkách smluvní pokuty.

Smluvní podmínky operátorů bývají dlouhé a nepřehledné, navíc je operátoři často jednostranně mění. dTest v novém průzkumu zjišťoval, jestli podmínky odkazují na správné zákony a nestačil se divit. „Když jsme v únoru prověřovali e-shopy, které byly plné nerelevantních odkazů, bylo to poměrně krátce po nabytí účinnosti nové legislativy a prodlení se dalo pochopit," říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu.

„Po osmi měsících lze ale tento stav těžko omlouvat. Obchodní podmínky a ceníky mění operátoři velmi rychle, ale jejich kvalita není valná," dovává. Nutno podotknout, že chybné odkazy jsou většinou v podmínkách tzv. virtuálních operátorů, kteří mají poměrně málo zákazníků.

Chybný odkaz nemusí zákazníka přímo poškodit, ale při řešení problému se smlouvou nebo s reklamací dochází ke zbytečným zmatkům. „Lepší než zcela chybný odkaz je varianta, kdy podnikatel uvádí jen obecně, že se smlouva řídí občanským zákoníkem. Zákazníkovi tak sice situaci neulehčuje, ale alespoň jej nemate," konstatuje Borovička. Nesprávné poučení zákazníka může být považováno i za klamavou obchodní praktiku, za tu může Český telekomunikační úřad udělit i několikamilionovou pokutu.

Druhá část průzkumu se zaměřila na smluvní pokuty. Ty by se dle Ústavního soudu neměly ukrývat v obchodních podmínkách, ale měly by být uvedeny přímo ve smlouvě samotné.

„Neměli jsme velká očekávání, protože o nálezu Ústavního soudu ví spíše jen odborná veřejnost. Český telekomunikační úřad ho ale ve své rozhodovací praxi k nelibosti operátorů aplikuje," říká Borovička a vysvětluje: „Více jak polovina operátorů by se svými pokutami nebyla u soudu úspěšná, protože o nich musí informovat transparentně v textu hlavní smlouvy."

Témata:  mobily dTest mobilní operátoři

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.