Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Drahým telefonátům odzvonilo, novela zákona zabrala

Drahým telefonátům odzvonilo, novela zákona zabrala

Foto: Pixmac

Lidé už se nemusí bát, že se jim prodraží hovor, kterým žádají o úvěr, protože je společnost přesměruje na linku s vysokým tarifem. Drahé telefonáty i další nezákonné praktiky končí, v opačném případě budou pokuty hodně bolestivé, varuje ředitel České obchodní inspekce (ČOI) Vladimír Velčovský.

Politikům se občas také něco podaří udělat správně. Novela zákona o spotřebitelském úvěru, která je namířená i proti praktikám zneužívajícím extrémně drahé telefonní linky, je účinná už měsíc a inspektoráty ČOI hlásí úspěch. Praxe přesměrovávání žadatelů o úvěr na linky s vysokým tarifem totiž podle inspektorů až na výjimky skončila, a pokud by se někdo pokusil opět tento způsob využívat, slibují mu bolestivé pokuty.

Většina inspektorátů po 25. únoru, odkdy začala novela účinkovat, hlásí, že většina linek, které takové praktiky zneužívaly, ohluchla. Stále se ale najdou i výjimky. "Kontrolním telefonátem na jednu z uvedených linek inspektoři zjistili, že v závěru hovoru operátorka spotřebiteli sdělila číslo, kde bude s žadatelem o půjčku vyplněn formulář. Hovor na číslo 900... byl zpoplatněn 95 Kč za minutu," popisuje ČOI případ z Prahy.

Problémovými oblastmi v tomto ohledu zůstávají Plzeňský a Karlovarský kraj, kde ČOI odhalila několik případů takových linek, které jsou stále v provozu.

"Jedna spotřebitelka například uvedla, že na konkrétní lince o půjčce několikrát hovořila, nicméně půjčku nedostala. Prověřením dalšího telefonního čísla opakujícího se v nabídkách úvěru na internetových stránkách i v řadě různě modifikovaných inzerátů kontroloři zjistili, že kontakt na zpoplatněnou telefonní linku 900... dostane spotřebitel po zodpovězení několika dotazů (např. o výši půjčky, příjmu, bydlišti) s tím, že na této lince mu budou poskytnuté další informace a formou dotazníku bude ověřena bonita spotřebitele," uvádí konkrétní příklad ČOI.

Témata:  ČOI telekomunikační služby

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.