Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

KB nabízí klientům bezpečnostní software

Mojmír Prokop
Mojmír Prokop
Foto: Komerční banka

Prakticky každý týden se objevují informace o pokusech zneužít účty klientů českých bank. Nejčastěji jde o zavirované e-maily, které na první pohled vypadají jako seriózní korespondence od důvěryhodných institucí.

Podle různých znaků takového e-mailu se však lze těmto útokům účinně bránit. Komerční banka se rozhodla zpřístupnit zdarma svým klientům přímého bankovnictví speciální software od společnosti IBM, který zásadně zvýší ochranu jejich počítače. Na bližší informace jsme se zeptali Mojmíra Prokopa - manažera Distribučních kanálů a Customer Intelligence Komerční banky.Pokusy napadnout účty klientů bank prostřednictvím počítačových virů jsou stále častější. Není využívání internetového bankovnictví zbytečným rizikem?

Určité riziko hrozí vždy, ale je to stejné jako v reálném životě. Nejjednodušší cesta k vykradení účtu klienta banky vede přes jeho vlastní, nedostatečně zabezpečený počítač. Když se chováte obezřetně, řídíte se pravidly a rizikům předcházíte, riziko zneužití počítače v prostředí internetu se významně snižuje.

Můžete uvést konkrétní kroky, které by uživatelé přímého bankovnictví rozhodně neměli dělat?

Jsou to poměrně snadné zásady. Například používat dostatečně bezpečná hesla, nestahovat nelegální software, vyhnout se navštěvování stránek neznámých webů se závadným obsahem, opatrné zacházení s heslem či bezpečnostním certifikátem. Uživatel by neměl povolit automatické uložení hesel v internetovém prohlížeči nebo ukládat bezpečnostní certifikát na flash disk, který běžně používá k práci a půjčuje jej třeba kolegům. Už vůbec by takový soubor neměl ukládat na plochu nebo přistupovat do internetového bankovnictví z počítače, který nezná nebo není dostatečně zabezpečený. Stále populární metodou infekce uživatelů je zavirovaná příloha, která se tváří jako exekuční příkaz, žádost o vyzvednutí balíčku a podobně.

Proč jste se rozhodli chránit své klienty, kteří využívají internetové bankovnictví?

Chceme našim klientům nabízet nejen ty nejlepší služby, ale také bezpečné služby. Útoky na přihlašovací kódy a hesla do internetového bankovnictví prostřednictvím tzv. malwaru spíše přibývají a jsou stále sofistikovanější. Běžné antivirové programy nemusí na nejnovější metody podvodníků stačit. Proto jsme se rozhodli pro aktivní přístup v ochraně našich klientů a zakoupili pro ně specializovaný software od renomované společnosti IBM.

Můžete popsat způsob ochrany vašich klientů?

Jde o program, který si klienti instalují na svůj počítač, a ten je chrání před napadením případnými útočníky. Tento program chrání i komunikaci v rámci internetového bankovnictví před zcizením jejího obsahu ze strany případných útočníků. Jde o dodatečnou vrstvu zabezpečení k antivirovým programům a softwaru pro zabezpečení, které již klienti používají. Program je k dispozici zdarma a nabízí primárně zabezpečení relací internetového bankovnictví, i když klienti mají také možnost zvolit si v něm i zabezpečení návštěv dalších internetových stránek, které s ním nesouvisí, např. e-commerce nebo internetová pošta.

Jak ale chcete přesvědčit vaše klienty, aby si tento program nainstalovali, když jiné banky před jakoukoli instalací v této souvislosti varují?

Jak jsem již uvedl, nechceme pasivně vyčkávat, až na naše klienty někdo zaútočí a bude se je pokoušet připravit o jejich peníze. Jsme přesvědčeni, že pokud budou dodrženy zásady bezpečné instalace, se kterými budou klienti důvěryhodným způsobem seznámeni, riziko se v podstatě blíží nule. Bezpečí našich klientů je pro nás nejvyšší prioritou.

O jaké zásady se jedná?

V prvé řadě nesmí klient otevírat žádné přílohy nebo klikat na linky v doručené poště, pokud si není 100% jistý, že jde o bezpečnou korespondenci. Našim klientům budeme zasílat informační e-maily, ale ty nebudou obsahovat žádné prolinky ani přílohy. Při sebemenším podezření doporučujeme obrátit se na osobního bankéře nebo informační linku KB.

Jediným způsobem, jak bude možné skutečně bezpečně nainstalovat klientský software, je ze zabezpečeného prostředí internetového bankovnictví. Klient se standardním způsobem přihlásí na svůj účet a zde si bude moci program bezpečně stáhnout. To, že je na zabezpečených stránkách Komerční banky, pozná ve svém internetovém prohlížeči, kde je vedle webové adresy banky v zeleném políčku s ikonou visacího zámku název Komerční banka, a.s.

Pokud klient stáhne bezpečnostní program z prostředí svého internetového bankovnictví Komerční banky, nemusí se ničeho obávat?

Ano. Chceme, aby si naši klienti uvědomili, jaké prostředí je pro ně bezpečné a jaké již nikoliv. V podstatě jde o stejný model, jako když se rozhodnete koupit valuty někde na chodníku, kde můžete lehce narazit na podvodníka. Skutečnou jistotu, že jste vyměnili pravé bankovky, budete mít jedině u bankovní přepážky. To samé platí pro spolehlivé stažení bezpečnostního programu. Tedy jedině z chráněného prostředí svého internetového bankovnictví Komerční banky.

Pro jaké operační systémy je tento software určen?

Tento bezpečnostní program je funkční na operačních systémech Windows a Mac OS. Chtěl bych ještě upozornit, že pro naše klienty je zcela zdarma a v provozu je bezkonfliktní s běžnými antivirovými programy.

Více informací lze nalézt na stránkách Komerční banky věnovaných bezpečnosti klientů – www.kb.cz/bezpecnost.

 

 

Témata:  Komerční banka Komerční sdělení Mojmír Prokop

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

16. listopadu 2024 11:56

Eurojackpot způsobil radost na Slovensku. Vyherce byl blízko miliardám, získal „alespoň“ miliony

V úterním losování Eurojackpotu se blížil k historickému rekordnímu jackpotu. Neznámý slovenský hráč uhodl všechna hlavní čísla, ale jedno dodatkové mu uniklo. Místo obří výhry 2,5 miliardy korun si tak odnáší „pouze“ 22 milionů.

Zdroj: Martin Hájek

Další zprávy