Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Odborník promluvil o kruté realitě: Příliv uprchlíků jako apokalypsa?

Uprchlíci, ilustrační fotografie
Uprchlíci, ilustrační fotografie
Foto: UNHCR

Mezi uprchlíky proudícími do Evropy se velmi často objevují také Afričané, o kterých se mluví spíše jako o ekonomických migrantech, Jak ale poukazuje islamolog, arabista a afrikanista Luboš Kropáček, není to tak úplně pravda.

„Dnešní krizi, projevující se tisíci běženců, vyvolaly a rozjitřily v několika zemích v různých směsích přírodní i sociální příčiny: ničivé sucho, bída, tyranie a násilí, bezprostřední ohrožení životů. Afričané čelili v dějinách těžkým přírodním podmínkám početnými rodinami, dnes se jim však trvající populační růst stal zároveň hrozbou," uvedl Kropáček v rozhovoru po Právo.

Právě kvůli nepřízni přírodního i sociálního prostředí si prý Afričané vypěstovali silnou fyzickou i mentální odolnost a převážně optimistickou náturu. „Dnes ale ti, kteří již skutečně doma nemohou dál, potřebují pomocnou ruku. Ovšem pravda také je, že některé uprchlíky inspirují spíše lákadla evropské kvality života, o nichž je bohatě informují moderní sítě," popisuje.

Poukazuje třeba na to, že v Eritrei tamní autoritářský režim pod záminkou stálé válečné hrozby zatím nedovolil celostátní volby, nezávislá média jsou potírána a obyvatele od 18 do 50 let, muže a neprovdané ženy, nutí do takzvané národní služby, která kombinuje vojenský výcvik s tvrdými nucenými pracemi. Represe přitom dopadají i na církve. „Křesťanství, jež vyznává polovina obyvatelstva, už má dnes i mučedníky. Obecné důvody poskytovat Eritrejcům azyl zde tedy určitě jsou," myslí si Kropáček.

Pokud jde třeba o uprchlíky připlouvající z Libye, je podle něj Západ eticky bezradný, názorově nejednotný. Různé zájmy a postoje přitom přitom podle něj vedly k faktické nečinnosti při vraždění třeba ve Rwandě. „Problém přílivu uprchlíků z Afriky nebo Asie se objevuje v politické publicistice i v beletrii dobrého půl století, byl už také pojat jako příznak apokalypsy. Dnes na nás bezprostředně tlačí. Názory se opět rozcházejí, v našem českém prostředí sledujeme zřetelný rozkol. Mně osobně se naprosto příčí silácké hulákání politika, který zubožené běžence neváhá označovat za ,,hordy nájezdníků". Namístě je zdravý rozum a neselhávající srdce," tvrdí orientalista.

Sám Kropáček se přitom zabývá otázkou muslimských menšin v Evropě. „Multikulturalismus nechápu jako ideál, ale jako faktický stav dnešního světa. Globalizace nás staví před podobné úkoly, ať vycházíme z jakéhokoliv kulturního zázemí. V duchu postmoderny nám pluralita setkávajících se kultur dokonce může život příjemně zpestřovat a leckdy také myšlenkově obohacovat. Očima druhých můžeme lépe poznávat sami sebe a prohlubovat to, co nás vlastní kulturní kořeny naučily chápat jako dobré a správné," uvádí.

Schopnost umět žít s druhými je podle něj nutná vždy a všude - ať jde cizince, nebo spoluobčany. „A co se týká muslimských menšin v Evropě: lze již bilancovat zkušenosti dobré i zlé. Média by neměla zanedbávat tu první, možná čtenářsky a divácky méně atraktivní skupinu. Většina muslimů se pragmaticky integruje do evropské společnosti a přebírá i její dobré hodnoty. Ty jim rozhodně nebrání smýšlet s úctou o vlastní rodině a o víře svých otců," vysvětluje Kropáček.

Témata:  uprchlíci

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy