Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ovocnáři přišli o 90 procent úrody, což jsou tisíce tun jablek. To tu ještě nebylo, tvrdí

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Mráz spálil ovoce v Čechách prakticky po celém území. Agronomové se zoufale snažili zachránit úrodu zapalováním ohňů, škody i tak ale budou ohromné. Nyní řeší, jak dál.

Čeští ovocnáři se snaží zotavit z nedělní noci, kdy jim mráz způsobil ztrátu celé úrody. Škody se u těch největších pohybují v desítkách až stovkách milionů korun, a nyní přemýšlí, jak se s touto situací vypořádat.

Sady Tuchoraz, přední podnik v oblasti Českého Brodu, který patří mezi největší producenty jablek v Česku, utrpěly těžké ztráty. Každoročně dodávají obchodním řetězcům 15 tisíc tun jablek, avšak letos nebudou sklízet vůbec nic.

„Úroda zmrzla ze sta procent, všechna jablka jsou spálená. To se nám za 31 let podnikání ještě nestalo. Je to obrovský existenční problém,“ říká spolumajitel sadů Robert Vyšata pro Seznam Zprávy.

Jablka jsou uvnitř poškozená, černá. Jde to poznat jednoduše.

I přestože se sadaři v minulých letech snažili rozložit rizika tím, že umístili své sady do různých nadmořských výšek, nyní je překvapilo počasí všude a pro redakci Seznam Zpráv jeden z agronomů říká, že s podobnou situací se ještě nesetkal. "Jsou i třicet kilometrů od sebe. Až do letoška se nám to vyplácelo a nikdy jsme nepřišli o celou úrodu,“ dodal.

Stejná situace je u všech ovocnářů stejná. Dokonce bylo zasaženo i Polsko, odkud se k nám jablka ve velkém dováží. 

„Mráz přešel také přes Polsko, Německo, Česko, Rakousko, Slovensko, Švýcarsko, sever Francie, Nizozemsko i Belgii,“ uvedl předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík.

Ministerstvo zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL) připravuje kompenzační program pro ovocnáře. Předpokládá, že dosáhne 70 až 100 milionů korun, tedy zlomku z více než miliardových odhadovaných škod pěstitelů. Škody za další miliardu navíc mráz nechal na vinicích.

Témata:  Ovoce ovocnáři

Související

Aktuálně se děje

7. srpna 2025 17:48

Recenze na e-shopech: Kde končí zkušenost a začíná manipulace

Rozmýšleli jste se někdy před koupí nějakého zboží či služby nad tím, zda a od koho si ho koupíte? V této úvaze vám mohou pomoci hodnocení jiných spotřebitelů a jejich zkušenosti s produktem, které po koupi sdílí se světem. Ne vždy však e-shopy uvádí recenze od skutečných spotřebitelů, což může mít za následek špatné rozhodnutí. Podnikatelé přitom musí jasně uvádět, zda a jak ověřují uživatelské recenze. Co musí taková recenze uveřejněná na stránkách e-shopu obsahovat a splňovat?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy