Pokud operátor mění podmínky svých služeb, mohou spotřebitelé odstoupit od smlouvy. Společnost O2 však chystanou úpravu podmínek, která spočívá ve vypnutí mobilního internetu po vyčerpání předplaceného objemu dat, nazývá „změnou faktického nastavení služeb“ a odmítá svým zákazníkům poskytnout možnost odstoupit od smlouvy. Podle dTestu tím spotřebitele klame a bude muset čelit důsledkům.
dTest vyzval společnost O2 Czech Republic ke zdržení se protiprávního jednání vůči spotřebitelům. To spočívá v nesprávném informování spotřebitelů o změnách smlouvy. „Od tiskové mluvčí O2 jsme se včera dozvěděli, že operátor nemění smlouvy, ale jen ‚faktické nastavení služeb’, a že se zákazníkům k ničemu nezavázali, a dokonce, že jim vypínání internetu nařídil Český telekomunikační úřad,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu, a dodává: „To je zcela nepochopitelný přístup k zákazníkům i právu jako takovému. Divíme se, ale i nás operátoři umějí svým postojem překvapit.“ Smlouvu v právním smyslu totiž netvoří jen formulář, který spotřebitel podepisuje, ale také podmínky a ceníky, na které operátor odkazuje, nebo také informace z nabídek, které vymezují charakter služeb a řada dalších věcí. ČTÚ může nařídit konkrétní změnu smlouvy či jejích podmínek, ale to se podle informací dTestu nestalo.
Jednostranná změna podmínek není pro operátora příliš složitá. Stačí, když ji nejpozději 30 dní před účinností zákazníkům oznámí a je-li to změna k horšímu, informuje o možnosti odstoupit od smlouvy. To však O2 neučinila a ani takovou možnost nenabízí. Operátor tvrdí, že v případě mobilního internetu totiž ani nemusí. „Podle nás tím klame zákazníky. Především jsme však přesvědčeni, že pokud nedodržuje zákonný postup, nemůže docílit účinnosti změn,“ říká Borovička a dodává: „Společnost O2 jsme dnes vyzvali ke zdržení se protiprávní činnosti, což je první krok k tomu, abychom mohli podat žalobu, která by operátorovi takovou činnost soudně zakázala.“ dTest je k takovým žalobám oprávněn dle zákona o ochraně spotřebitele.
Zákazníci, kterým se změna nelíbí a jsou poškozeni postupem O2, mají několik možností, jak změnám čelit v řízení u Českého telekomunikačního úřadu. „Než změna vstoupí v účinnost, nabízí se podnět proti klamavým obchodním praktikám. Jsou to především zákazníci, kteří se musí ozvat, že se jim takový postup nelíbí,“ zdůrazňuje Borovička.
Témata: dTest, O2, mobilní operátoři
Související
19. listopadu 2024 10:51
14. listopadu 2024 12:48
12. listopadu 2024 10:50
7. listopadu 2024 11:32
5. listopadu 2024 11:46
24. října 2024 11:49