Malá kabina pro jednu osobu v metru, stan uprostřed mrakodrapů nebo klub karaoke: v Japonsku se množí stále více nezvyklých pracovišť, která od základů mění uspávající konformismus života v kanceláři. Cílem je inspirovat "salarymeny", tedy armády zaměstnanců v tmavých oblecích a bílých košilích, kteří zasvětili život svému podniku, a to až do té míry, že velmi často tráví večery u piva se svými kolegy a šéfy po nekonečném dni v kanceláři.
V tokijské finanční čtvrti Marunuči sedí obchodníci v kempinkovém stanu obklopeném věžemi ze skla a oceli na poduškách, přenosný počítač na kolenou. Tyto "kanceláře pod širým nebem" nalezneme i na březích vod na předměstí Tokia. Velmi si je oblíbily některé firmy, se zpožděním za svými protějšky z jiných průmyslových zemí, které chtějí vymanit své zaměstnance ze zkaženého vzduchu kanceláře.
Toto nezvyklé prostředí již vedlo ke zrodu nových myšlenek při zasedáních ve stínu stanu pod žhnoucím sluncem, řekl agentuře AFP Jasujuki Minami, který pracuje pro japonskou pobočku německé společnosti SAP. "V kanceláři máme sklon ke stereotypním a příliš rychlým řešením. Je to zajímavá zkušenost pracovat venku na vzduchu, je to něco, co neprožíváme denně," přidává se jeho šéf Cutomu Ušida, jeden z viceprezidentů SAP v Japonsku.
Podle Ryo Murase, majitele podniku, který vyvíjí tyto otevřené kanceláře, lidé zkrátka milují pracovat pod sluncem a za mírného vánku. "Žijeme ve světě, kde začíná umělá inteligence a roboti přebírat moc. Myslím, že my lidé musíme více sázet na city, inspiraci a nadšení," říká.
Stále více obchodníků, kteří cestují a jichž je v Japonsku spousta, používá kluby karaoke, aby tam přechodně pracovali.
Největší japonská společnost karaoke Dajičikošo zahájila tyto služby loni v dubnu a otevřela ve svých studiích kanceláře, a to na 33 místech nedaleko obchodních čtvrtí velkých měst.
Za 600 jenů (asi 120 Kč) za hodinu mohou obchodníci využít velkých obrazovek, jež se obvykle využívají k promítání slov písní. Ti nejméně smělí se tu mohou cvičit mluvit na veřejnosti s mikrofonem a bílou tabulí, které jsou jim k dispozici v odhlučněné místnosti.
Hidejuki Aoki, který je zaměstnancem společnosti NTT Communications, používá tuto službu několikrát týdně. "Zpočátku mi to šlo špatně, ale teď to považuji za velmi praktické. Využívám toho jako mobilní kanceláře," říká.
Mnozí obchodní cestující nebo lidé pracující na volné noze používají kavárny, aby tam pracovali. Mají ale strach otevřít na veřejnosti tajné dokumenty. V klubu karaoke ale můžete mít vlastní soukromý prostor bez rizika úniku informací a nemusíte se bát, že se vám někdo dívá přes rameno.
Firmy Tokyo Metro a Fuji Xerox myslely na zaměstnance pracující na dálku a v červnu vybudovaly ve velkých stanicích metra v japonské metropoli takzvané satelitní kanceláře. Tyto malé černé a bílé kabiny jsou vybaveny stolem a židlí a je v nich k dispozici i počítač a wifi. Čtvrthodina stojí 200 jenů (asi 40 Kč). Umožňují rovněž v klidu telefonovat.
"Tradiční kancelářské prostředí nevymizí, ale my chceme překonat bariéry a učinit práci rozmanitější," vysvětluje Jasutaro Tanno z Fuji Xerox.
Experti soudí, že stárnutí populace a pokles počtu aktivních pracovníků donutí podniky, aby změnily pracovní návyky. Učinit pracovní prostředí rozmanitějším je tendence tímto směrem, soudí ekonom z Mizuho Research Institute Kentaró Arita.
Související
3. července 2024 15:58
2. července 2024 12:40
23. února 2022 9:59
28. srpna 2020 10:48
12. června 2020 12:57
18. května 2020 10:20