Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Dovolená snů se může změnit v noční můru

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Depositphotos

Na vlastní pěst, nebo si užít připraveného balíčku, to je dilema mnoha cestovatelů, kteří se chystají na dovolenou. Zájezd spotřebitelům přináší mnoho výhod a robustnější ochranu. Kdy se objednané služby považují za zájezd a na co si dát pozor při jeho nákupu? 

Zájezd tvoří balíček několika služeb, který může zahrnovat dopravu na místo dovolené, ubytování, nájem automobilu či motocyklu, ale také vstupenky na kulturní nebo sportovní události, pořádání výletů, prohlídky s průvodcem, skipasy nebo nájem sportovního vybavení. Aby se jednalo o zájezd z pohledu práva, musí balíček obsahovat alespoň dvě tyto služby, které musí být zakoupeny před zahájením zájezdu.  „Objednáte-li si ‚zájezd‘ s vlastní dopravou, který zahrnuje v podstatě jen ubytování, o zájezd se z pohledu práva nejedná,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Zda se jedná o zájezd, je důležité proto, že právní úprava smlouvy o zájezdu poskytuje zákazníkovi zvýšenou ochranu, a to zejména v situaci, kdy má zájezd vady nebo kdy dojde k újmě narušením dovolené.“ Stejné ochrany požívají také cestující, kteří nevyužijí předpřipraveného balíčku a zájezd si nechají sestavit podle svých preferencí. 

Naopak v případě, kdy jednotlivé služby poskytují různé subjekty, pak bude záležet na dalších podmínkách. O zájezd se však mimo jiných případů bude jednat vždy, když jsou služby cestovního ruchu zakoupeny společně na jediném prodejním místě, nabízeny, prodávány nebo účtovány za celkovou cenu či inzerovány nebo prodávány s označením „zájezd“ nebo s podobným označením.

Kancelář, nebo agentura?

Na první pohled se může zdát, že mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou není velký rozdíl. Činnost cestovní kanceláře je přitom více svázaná zákonnými pravidly, z čehož těží hlavně její zákazníci. Aktualizovaný seznam cestovních kanceláří naleznete zde

Zákon u cestovních kanceláří předně vyžaduje povinné pojištění pro případ úpadku. Pojištění kryje situace, v nichž cestovní kancelář není schopna z důvodu svého úpadku zajistit dopravu ze zahraničí zpátky do České republiky, pokud je doprava součástí zájezdu. Dále se vztahuje na situace, kdy CK zákazníkovi nevrátí zálohu či cenu zájezdu v případě, kdy se vůbec nekonal. Z pojištění se také vrací poměrná část peněz, pokud je zájezd z důvodu krachu kanceláře zkrácen.

Doklad o pojištění vám přitom cestovní kancelář musí předložit. „Před uzavřením smlouvy je cestovní kancelář povinna na žádost zákazníka předložit k nahlédnutí doklad o pojištění. Po uzavření smlouvy jej musí cestovní kancelář přiložit k potvrzení o zájezdu nebo rovnou ke smlouvě,“ sděluje ředitelka dTestu. Platnost pojištění lze následně ověřit v otevřených databázích na webu jednotlivých pojišťoven.

K provozování cestovní kanceláře je rovněž nutné získat koncesi od Ministerstva pro místní rozvoj, zatímco cestovní agentuře stačí k podnikání pouze ohlášení volné živnosti. 

Cestovní agentura proto nesmí sestavovat a svým jménem prodávat spotřebitelům zájezdy, avšak může nabízet jednotlivé služby cestovního ruchu (letenky, jízdenky, rezervace hotelů či kempů, zajišťování vstupenek na různé akce). Agentury také často zprostředkovávají, tedy přeprodávají, zájezdy cestovních kanceláří, a to i těch zahraničních. „V takových případech však mějte na paměti, že smlouvu uzavíráte s cestovní kanceláří, s níž také budete muset řešit veškeré případné nedostatky zájezdu a jiné komplikace,“ uzavírá za dTest Hekšová.

Témata:  dovolená Cestování dTest

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 15:53

22. července 2025 20:21

EU chce zakázat spalovací auta ve flotilách půjčoven. Kancléř Merz návrh ostře kritizuje

Evropská unie chce zakázat autopůjčovnám a velkým firmám, aby od roku 2030 do svých flotil pořizovaly jiná auta než elektrická. Půjčovny, jako je Sixt nebo Europcar, by tak už za necelých pět let musely pro své klienty nakupovat výhradně elektrovozy. Informaci přinesl německý deník Bild. Záměr včera večer ostře kritizoval německý kancléř Friedrich Merz. Podle něj „zcela ignoruje to, co Evropa právě nyní potřebuje“.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Recenze na e-shopech: Kde končí zkušenost a začíná manipulace

Rozmýšleli jste se někdy před koupí nějakého zboží či služby nad tím, zda a od koho si ho koupíte? V této úvaze vám mohou pomoci hodnocení jiných spotřebitelů a jejich zkušenosti s produktem, které po koupi sdílí se světem. Ne vždy však e-shopy uvádí recenze od skutečných spotřebitelů, což může mít za následek špatné rozhodnutí. Podnikatelé přitom musí jasně uvádět, zda a jak ověřují uživatelské recenze. Co musí taková recenze uveřejněná na stránkách e-shopu obsahovat a splňovat?