Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Storno zájezdu může stát víc, než tušíte. Na co si dát pozor před podpisem smlouvy

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Letní měsíce jsou často spojeny s dovolenými. Nemalá část spotřebitelů sází na pohodlí a zakoupí kompletní zájezd u cestovní kanceláře. Následně ale zjistí, že je jiná destinace láká více, případně jsou nuceni zájezd zrušit z jiných důvodů. S takovým zrušením se zpravidla pojí i stornopoplatek. Na jak vysoký poplatek má pořadatel nárok a jak určit přesnou částku?

Co je to stornopoplatek?

Pojem stornopoplatek je mezi spotřebiteli relativně zažitým pojmem, avšak zákon jej u zájezdu zná pod pojmem odstupné. Jedná se o poplatek, který může spotřebitel být nucen uhradit, jestliže se rozhodne svou dovolenou zrušit, respektive od této smlouvy odstoupit. Tato povinnost může být stanovena přímo ve smlouvě.

Smlouva však není jediný dokument, který by vás v takovém případě měl zajímat. „Součástí smlouvy o zájezdu jsou zpravidla také obchodní podmínky dané cestovní kanceláře,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. V těch bývá často detailněji upravena možnost odstoupení od smlouvy o zájezdu a s tím také související výše odstupného, tedy stornopoplatku.

Doba odstoupení lhostejná není

Zákon výslovně říká, že zákazník může od smlouvy o zájezdu odstoupit vždy. Protože by však cestovním kancelářím mohla vzniknout škoda, mají nárok požadovat odstupné. To si lze sjednat například v obchodních podmínkách. Takto sjednaná výše musí být přiměřená, a to s přihlédnutím k době mezi okamžikem odstoupení od smlouvy a zahájením zájezdu s ohledem na očekávané úspory cestovní kanceláře.

Pokud tedy odstoupíte s takovým předstihem, že cestovní kancelář stihne váš pokoj na hotelu obsadit, případně rezervaci zrušit, bude odstupné nižší než v případě, kdy odstoupíte pár dnů před zahájením. V takovém případě může být výše odstupného i 100 %.

Není-li psáno, neznamená bez poplatku dáno 

I v případech, kdy si odstupné nesjednáte, jej může cestovní kancelář požadovat. Jakým způsobem se ale vyčíslí? Přesně na tuto situaci myslel zákon. Jestliže tedy nedojde k ujednání odstupného, odpovídá jeho výše ceně zájezdu, která je snížena o úspory nákladů pořadatele (zpravidla tedy cestovní kanceláře či agentury) a jeho příjmy z náhradního využití služeb cestovního ruchu. Pokud tedy za vás pořadatel zajistí náhradu na ubytování, nebudete muset hradit částku, která by ubytování, které již nešlo zrušit, odpovídala. Může si však i nadále zaúčtovat letenky, které již stornovat nešly.

„Pro pořadatele je jednodušší, aby byla částka odstupného sjednána, neboť v tomto případě je nutné konkrétní částku přesně vyčíslit, což je pro ně administrativně náročnější než situace, kdy je sjednána fixní částka odstupného, která je odstupňována dle doby, která do zahájení zájezdu zbývá,“ vysvětluje Hekšová z dTestu.

Témata:  dovolená Cestování dTest

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Reklamace v autoservisu: Jak postupovat, když servis udělá chybu

Příchod zimy znamená mnoho radostí i starostí, těšení se na Vánoce, ale i shon spojený s koncem roku. S klesající teplotou a zvyšující se pravděpodobností sněhové pokrývky je ale také důležité nezapomenout na naše auta. Tak schválně, už jste byli vyměnit letní pneumatiky za zimní? Nebo vás dokonce čeká větší údržba auta před začátkem zimy? Ačkoliv bychom vám přáli, aby vše proběhlo hladce, je možné, že se v souvislosti se servisem automobilu vyskytnou komplikace. Nedotažená pneumatika, poškrábaný lak v důsledku manipulace s autem během servisu, špatně provedená oprava. Kdo je za tyto problémy zodpovědný, jak je správně řešit a dostat se k náhradě?