Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Stavební spořitelny rozpůjčovaly nejvyšší podíl peněz v historii

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Rok 2017 se stejně jako předešlá léta nesl ve znamení úvěrů. Díky výhodným sazbám si totiž klienti raději půjčují, než spoří. Ze stejného důvodu stavební spoření zvyšuje svou efektivitu – ke konci třetího čtvrtletí 2017 činil podíl úvěrů ke vkladům 69,1 %. Padl tak dosavadní rekord z roku 2010, kdy podíl dosáhl 68,2 %.

Poměr úvěrů k celkovým vkladům určuje, jak se stavebním spořitelnám daří půjčovat peníze, které vyberou od klientů. Čím je poměr vyšší, tím jsou stavební spořitelny úspěšnější. Ke konci letošního třetího kvartálu se z 352,3 miliard korun na klientských účtech podařilo podle údajů Ministerstva financí ČR rozpůjčovat 243,5 miliard.

„Vývoj odpovídá našim prognózám: v období nízkých úrokových sazeb atraktivita spoření spíš klesá, čímž se snižuje naspořená částka. Zároveň ale stavební spořitelny poskytují více úvěrů, takže roste efektivita systému z hlediska schopnosti půjčovat,“ vysvětluje tajemník AČSS Jiří Šedivý.,

Vývoj podílu rozpůjčovaných peněz ilustruje následující tabulka:

Rok

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Q3 2017

Úvěry celkem / naspořená částka (%)

66,4

68,2

67,6

64,9

60,9

60,4

63,2

66,4

69,1

                                                                                       Zdroj: MFČR

Podle Jiřího Šedivého to dokazuje, že se stavebko umí adaptovat na velmi dlouhé trvání extrémně nízkých sazeb, tedy na dosud nezvyklé podmínky. Pokud však sazby do budoucna porostou, poroste i zájem o stavební spoření.

„Úvěry ze stavebního spoření fixují nízké úrokové sazby úvěrů i v prostředí, kdy tržní úrokové sazby rostou. Všechno tak nasvědčuje tomu, že se podíl rozpůjčovaných prostředků ještě zvýší. Otázkou je o kolik. Pro další úvěry každopádně existuje dost prostoru. Konkrétně je volných zhruba 110 miliard korun,“ uzavírá tajemník AČSS.

Témata:  stavební spoření finance

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

CZK

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit?

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. Z ničeho nic jim však přišla výzva od advokátů vymahačské společnosti, ať dluh neprodleně uhradí, jinak na ně bude podána žaloba. Jde o prázdné výhrůžky, nebo musí spotřebitel naopak zbystřit? A jak se vůbec bránit těmto praktikám?