Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Hodnota ukradených jízdních kol a elektrokol roste. Kde se ztrácí nejvíce?

elektrokolo
elektrokolo
Foto: Pixabay

I v loňském roce pokračoval trend rostoucích škod z krádeží jízdních kol a elektrokol. Celkem jich bylo ukradeno 4 820. Škoda dosáhla částky 144,4 milionů korun, což je při obdobném počtu téměř o pět milionů korun více než v roce 2021. Ještě v roce 2019 přitom škody dosáhly „jen“ 108 milionů korun. Policii se ale bohužel podařilo v minulém roce objasnit pouze každou čtvrtou krádež. Nejčastěji jsou kola odcizena vloupáním.

Oproti předchozímu roku 2021, ve kterém bylo odcizeno 4 799 kol, se tak počet krádeží zvýšil jen mírně. Opět ale vzrostla výše vzniklých škod. Do policejních statistik jsou přitom započítávány pouze řádně nahlášené případy. Skutečné množství ukradených kol a výše škod proto mohou být ještě vyšší. Většina jízdních kol či elektrokol je odcizena vloupáním. Jde tedy o krádeže ze sklepů, koláren, domů či domovních chodeb.

Nejvyšší škody v Praze, nejnižší v Karlovarském kraji

Policii se loni podařilo objasnit pouze čtvrtinu všech evidovaných krádeží kol. Nejméně v Praze (pouze 8,6% objasněnost), kde je zároveň evidováno 29 % všech krádeží kol z celé České republiky. Dohromady bylo v Praze v loňském roce odcizeno 1 382 kol v hodnotě 54,5 milionů korun. Za Prahou se v počtu krádeží řadí Moravskoslezský, Jihomoravský a Středočeský kraj. V každém z nich bylo vloni odcizeno více než 500 kol, v Moravskoslezském kraji bylo nahlášeno dokonce 611 krádeží. Nejméně práce měli naopak policisté v Karlovarském kraji, kde bylo loni odcizeno 72 kol za celkem 1,9 milionu korun.

Do hledáčku zlodějů se dostávají dražší kola

Přestože počty ukradených kol se za poslední roky až tak výrazně neliší, je zřejmé, že průměrná výše škod roste. V roce 2020 činila podle policie průměrná škoda za kolo 25,6 tisíc korun, v roce 2021 pak 29,1 tisíc korun a loni se průměrná škoda vyšplhala až na 30 tisíc korun. Zatímco v roce 2021 byla nejvyšší průměrná škoda v kraji Vysočina (42,5 tis. Kč), loni už dominovala Praha s 39,4 tis. Kč. Nejnižší průměr ceny odcizených kol byl v Královéhradeckém kraji (16,5 tis. Kč). „V ERV Evropské pojišťovně nabízíme klientům mimo jiné i pojištění jízdních kol a elektrokol. Za loňský rok už průměrná škoda dosáhla 50 tisíc korun za kolo,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.

Policejní statistiky tak potvrzují, že si Češi stále častěji pořizují dražší cyklistické vybavení, a to jak v případě klasických kol, tak elektrokol. „Předcházet krádeži kola se dá jeho řádným uzamykáním, nebo pořízením technického vybavení jako je GPS modul. Zároveň doporučujeme nechat každé kolo zaregistrovat v policejní databázi a opatřit ho vlastním značením, tzv. DNA,“ doporučuje Vlastimil Divoký.

I jízdní kola a elektrokola se dají proti krádeži pojistit

Ačkoli už si někteří zloději umějí poradit s téměř jakýmkoli technickým řešením zabezpečení kola, je kvalitní zámek nutným základem. Vyjma tradičního zabezpečení se dále nabízí možnost kolo pojistit. Oproti klasické pojistce domácnosti má speciální pojištění jízdních kol a elektrokol od ERV Evropské mnohem širší rozsah ochrany. Vztahuje se totiž na krádež z objektu i z volného prostranství, auta či nosiče na kolo. Navíc kryje škody, které na kole vzniknou při pádu během jízdy na něm, během jeho přepravy nebo v případě vandalismu. Pojištění kol a elektrokol platí jak v ČR, tak v zahraničí. Výhodou pak je, že nezohledňuje amortizaci. „Pokud tedy dojde ke zničení či odcizení kola, dostane klient voucher na nový stroj,“ popisuje Vlastimil Divoký. Pojištění jízdních kol a elektrokol je možné zakoupit pro nová a zánovní kola do dvou let stáří.

Témata:  elektrokola

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy