Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi jsou vášniví cyklisté. Elektrokola jdou na odbyt

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Češi jsou vášniví cyklisté – anketa odborného portálu SportCentral z roku 2016 ukázala, že cyklistice dává přednost až 31,4 % sportovců. Porazila tak oblíbený fotbal nebo běh. S rostoucím zájmem o cyklistiku se zvedá i poptávka po elektrické variantě bicyklů. Elektrokol se podle odhadů odborníků prodá v České republice ročně 16 až 20 000 kusů.

Meziroční prodeje elektrokol rostou až dvojnásobně. Podle expertů dokonce elektrokola „šlapou na paty“ klasickým bicyklům, prodávají se totiž na jejich úkor. „Meziročně se mi prodej elektrokol zvedl trojnásobně. Hlavní důvod, který zákazníci při koupi uvádějí, je, že si chtějí výlety na kole užít i s partnerkou. Manžel si zasportuje na klasickém bicyklu a manželka mu na elektrokole bez potíží stačí, a to i do kopce,“ říká Jan Malošík ze specializované prodejny Cyklokrám.

Průměrná cena elektrokola se podle prodejců pohybuje okolo 40 000 korun, téměř polovinu tvoří elektronika. Výraznějšímu poklesu cen baterií brání prudký rozvoj elektromobility a nedostatek technologických komponent. „Cena kol se v budoucnu udrží na podobné úrovni, ale ve stávajících cenách budou dostupná kola s lepší výbavou. Důvodem je i stále posilující koruna,“ doplňuje David Viščor, vedoucí prodejny svetelektrokol.cz.

Velkou výhodou elektrokol je pomoc s výkonem jezdce. Elektrické kolo ulehčuje šlapání do rychlosti 25 km/h, poté se baterie nebo motor vypne. Naopak jeho nevýhodu je váha. „Když vedle sebe postavíme dvě typově stejná kola, tak to s elektrickým motorem bude přibližně o 7 kilogramů těžší,“ vysvětluje Ondřej Viktorin, zkušený cyklista. V současné době ujede cyklista na jedno nabití dle typu baterie 100 až 150 kilometrů.

E.ON rozšiřuje síť nabíjecích stanic

Elektrocyklistiku podporuje energetická společnost E.ON. Důkazem toho je například letos už druhý ročník E.ON like-bike Tour 2017, kterou společnost pořádá pro milovníky elektrocyklistiky a pro širokou veřejnost. Toto putování v sedlech elektrokol po Vysočině letos připadá na 30. září a 1. října a začne v Novém Městě na Moravě v rámci veletrhu Test a Expo a seriálu závodu Kola pro život.

V rámci podpory e-cykloturistiky otevřel E.ON koncem června 3 nové nabíjecí stanice na Vysočině, a to v Novém Městě na Moravě, Bystřici nad Pernštejnem a Žďáru nad Sázavou. „Otevřením dalších nabíjecích stanic se snažíme ve spolupráci s městy podpořit nejen tento druh cykloturistiky i na Vysočině, ale také rozšířit nabíjecí infrastrukturu a propojovat chytrá města,“ říká Lucie Streitová ze společnosti E.ON.

Podle portálu ebike.cz se do Česka za poslední fiskální rok (tedy období 10/2015–9/2016) dovezlo 190 tisíc jízdních kol a ze země se vyvezlo 353 tisíc kusů. To je o 12 % méně než v předchozím období, což není dáno snížením výroby, ale nástupem elektrokol. Ta se podílela zhruba 17,5 procenty na dovozech (asi 40 tisíc) a více než 12 procenty na vývozech (kolem 48 tisíc kusů).

Témata:  cyklisté elektrokola

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy