NÁVOD: Jak na Black Friday nenaletět prodejcům a neprodělat kalhoty?

O nákupní akci zvanou černý pátek projevuje každoročně zájem stále více lidí. Aby ne, nakoupit si vysněné zboží s mnohdy až neuvěřitelnou slevou, to zní natolik lákavě, že odolá jen málokdo. Skutečnost je ale na hony vzdálená od pravdy. Díky trikům prodejců ve skutečnosti lidé neušetří, a obchodníci vydělají mnohem více.

Black Friday
reklama

Za černý pátek je označován den po Dni díkůvzdání. Tradičně býval nejrušnějším a také jedním z nejchaotičtějších nákupních dní celého roku, protože obchody se snaží tento den přilákat kupující nabídkou velkých slev.

V posledních letech je však tento den klidnější, protože obchody v USA otevírají již večer o Dni díkůvzdání. Po černém pátku následuje tzv. kybernetické pondělí. V tento den nabízejí vysoké slevy internetoví prodejci.

Název černý pátek zřejmě vznikl v 60. letech a údajně vystihuje dopravní problémy, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli náporu nakupujících. Teprve později se objevilo vysvětlení, že právě po Dni díkůvzdání začínají mít obchody zisk, jsou tedy v "černých číslech".

Jak je to ale možné, že se obchodníci dostávají do zisku, když na velkou část zboží uvalí mnohdy až ohromné slevy? Tajemství se ukrývá ve způsobu, jakým s cenami pracují.

Výhodné ceny jsou totiž často vypočítávány z výrazně zvýšených běžných cen, a konečná úspora tak může být mizivá. I proto některé obchody mají černý pátek už od začátku listopadu nebo dokonce už v září. Navíc namísto jednoho dne jej roztáhnou klidně na několik týdnů.

Obchodníci totiž při této akci nic netratí, naopak. Donutí lidi nakupovat zboží, které by si běžně nekoupili, pod záminkou, že je v ohromné slevě. A lidé tomu často skutečně věří. Ukázkou může být incident, který se odehrál v roce 2008, kdy nedočkaví nakupující ušlapali zaměstnance Wal-Martu ve státu New York.

Jak se tvoří ceny?

Oblíbenou metodou, kterou využívají nejen zdejší e-shopy, je vyhnat před slevovým obdobím ceny nahoru. Z nich se poté počítají slevy, a jak ukázala analýza portálu Apify, nejsou výjimečné ani případy, kdy zboží ve slevě bylo dražší než v původní ceně před černým pátkem.

Přesto nelze globálně říci, že tuto metodu používají všichni obchodníci a na každé zboží. Naopak, slevy i akce se týkají nepřeberného množství produktů, od kosmetiky, přes oblečení, doplňky, obuv, elektrospotřebiče, hračky, a tak dále. A u velké části zboží nějakou, byť mnohdy zanedbatelnou slevu, skutečně najdeme.

Vytipované zboží, o které se očekává velký zájem, ale může prodejce využít k tomu, aby se na slevách "zahojil". Proto je podle odborníků důležité neřídit se podle procentuální výše slevy, ale podle ceny zboží. a konkurenční nabídky navzájem porovnávat.

K tomu může sloužit řada nástrojů, například srovnávače zbozi.cz, heureka.cz nebo server hlidacshopu.cz. Poslední jmenovaný funguje přímo na jednotlivé obchody a konkrétní typy zboží, kdy potenciálním zákazníkům ukáže, jak se měnila cela produktu v posledních týdnech.

Je také důležité si ověřit, jestli procentuální sleva opravdu odpovídá dané ceně. Není výjimkou, že zboží inzerované se 75% slevou je ve skutečnosti zlevněno jen například o 55 %.

V letošním roce připadá černý pátek na datum 29. 11. 2019 mnoho obchodů má ale slevy po celý týden a některé už dokonce od zítřka. Vyplatí se proto obchody sledovat kontinuálně, ale nepodléhat časově omezeným akcím bezhlavě. Obchody, které na určité zboží nabízí pouze omezený čas ke koupi za akční cenu, se tak ve skutečnosti snaží donutit zákazníka jednat rychle a bez rozmyslu. Tak se ale může lehce napálit.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky