Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Dušičky jsou čtvrtým nejvýznamnějším svátkem v tržbách, poráží Halloween

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Dušičky, které si připomeneme již tuto sobotu, jsou z ekonomického hlediska, resp. výše příslušných tržeb obchodníků a prodejců stále čtvrtým nejvýznamnějším svátkem v Česku. Po suverénně vedoucích Vánocích, Silvestru a Velikonocích. 

Letos Češi u obchodníků nechají za svíčky, hřbitovní květiny typu chryzantém, věnce a další předměty uctívající Památku zesnulých v průměru necelých 200 korun za dospělou osobu. Celkově pak přibližně 1,6 miliardy korun.

Jsou ale lidé, kteří za dušičkové předměty utratí i několik tisíc. Pak jsou však i tací dospělí Češi, těch je zhruba dvacet procent, které svátek zcela míjí.

Nejčastěji ale lidé v Česku utrácí za Dušičky právě nižší stovky korun. Jejích výdaje spojené s Památkou zesnulých budou o zhruba 15 procent vyšší než loni. Ze zhruba třetiny jde toto navýšení za inflací, ze svou třetin pak za vyšší ochotou Čechů utrácet, zejména díky odeznění mimořádně vysoké inflace a opětovnému růstu reálných mezd v letošním roce.

Věci, které lidé v souvislosti s Dušičkami pořizují, zdražily meziročně o zhruba pět procent, pokud neuvažujeme slevy. Zdražují například hřbitovní svíčky, zatímco smuteční květiny vykazují zhruba stejné ceny jako loni. Ať už květiny umělé nebo ty živé typu chryzantém či vřesu. Slevy dušičkových propriet jsou letos o výraznější než loni. Což se však netýká například živých smutečních květin, kde nejsou slevy nejsou prakticky žádné, jak vyplývá z analýzy letákových nabídek.

Dušičky jsou svátkem spíše lidí středního a vyššího věku, takže i výdaje za dušičkové předměty vykazují rostoucí tendenci s růstem věku zákazníka. Mladší lidé nevykazují takové dušičkové výdaje, takže jejich průměrnou výši stlačují. Zejména někteří mladí pak dávají přednost spíše importovanému Halloweenu, který se slaví o dva dny dříve, tedy už dnes.

Halloween slaví zhruba osmkrát méně Čechů než Dušičky, pouze asi deset procent. Průměrná útrata lidí, kteří Halloween slaví, se však pohybuje výše než průměrná útrata těch, kteří si tak připomínají zesnulé během Dušiček. Halloweenské výdaje se běžně pohybují v rozmezí od 500 korun do 1000 korun na osobu, takže v pořadí ekonomické významnosti svátků v ČR se Halloween umisťuje osmý. Je ovšem pravda, že Halloween příliš není svátkem nízkopříjmových a nižších středních vrstev.

V případě Halloweenu nedochází k tomu, že by výdaje spojené s tímto svátkem vytěsňovaly výdaje dušičkové. Oba svátky se spíše doplňují, než že by si konkurovaly: první je pro mladé, druhý pro lidi středního a vyššího věku.

Dlouhodobě tak kvůli inflaci a růstu obecné životní úrovně dušičkové výdaje stabilně narůstají, a to i reálně, tedy po očištění právě o inflaci. Nenastává tedy to, čeho jsme svědky v předvánočním čase, kdy v posledních letech narůstá objem nákupů koncentrovaných do týdne kolem rovněž importovaného „Black Friday“, a to na úkor objemu nákupů v dalších etapách předvánočního adventního času.

Témata:  Dušičky komentář

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

24. listopadu 2025 15:22

Předpověď počasí na noc a úterý 25. listopadu

Připravte se na oblačnou noc a chladný den, místy se srážkami. Meteorologové upozorňují na možnost sněžení, deště se sněhem a tvorby ledovky. Podrobnosti o počasí na noc a úterý přináší Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Americký dolar USD, ilustrační fotografie

Komentář

Česko může mít největší zbrojovku Evropy. Strnad plánuje obří expanzi i vstup na burzu

Česko se může stát domovem největší evropské zbrojovky a výrobce vojenské techniky. Alespoň tedy pokud se naplní plány Michala Strnada, majitele tuzemského výrobce zbraní, munice a vojenské i jiné techniky Czechoslovak Group (CSG). Strnad, který rozhovory příliš neposkytuje, v dnešním interview pro agenturu Bloomberg odhaluje smělé záměry: „Chci z CSG vybudovat největší firmu obranného průmyslu v Evropě.“