Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Úleva pro e-shopy. Pravidla DPH pro elektronické obchodování se mění

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Zásadní změny v oblasti DPH se od 1. července dotknou e-shopů prodávající zboží koncovým spotřebitelům v Evropské unii. Týkají se nejen zdaňování zboží, ale i rozšíření zvláštního režimu jednoho správního místa. Povinnost k registraci DPH bude jednotná a to po dosažení ročního obratu 10 tisíc eur ve všech zemích, kde internetoví prodejci působí.

E-shopy se už nemusí k DPH přihlašovat v každém státě zvlášť, což jim přinese výrazné snížení administrativní zátěže a v řadě zemí i úspory spojené s překlady nebo službami odborníků. Přihlásí se pouze v zemi, kde mají sídlo. Podle dosud platných podmínek byla povinnost k registraci DPH v daném státě po překročení určitého obratu a každá země měla jiná pravidla. To nově neplatí.Vznik tzv. One stop shop (jednotné kontaktní místo) umožní registraci na digitálním portálu, na kterém lze odesílat a spravovat vše elektronicky a ve vlastním jazyce, i když prodej probíhá přeshraničně. Na jednom místě tak obchodník provede registraci, online hlášení vydaných faktur v reálném čase i daňové přiznání. Nový režim má zabezpečit, aby byla DPH vybrána v zemi koncového spotřebitele bez ohledu na to, zda je zboží odesláno z jiného členského státu či dovezeno ze státu mimo EU.Pokud má e-shop sídel více, může si k registraci vybrat jedno z nich. V případě, kdy český e-shop zakládá nové právnické osoby v každé zemi, kam expanduje – vybere si k registraci jeden ze států. Podle Evropské komise je obchodník, se stálými provozovnami v dalších členských státech EU, oprávněn vybrat si jeden z nich a to na další tři kalendářní roky.

Každý členský stát má vlastní portál, na kterém se lze již od 1. dubna registrovat. Po vyplnění registračního formuláře získá obchodník přístup na portál One Stop Shop a vše, co do systému zadá, bude automaticky viditelné ve všech členských státech. „Od července bude platit hlášení faktur pouze elektronicky. Internetoví obchodníci se musí na změnu připravit a registrovat se do systému daňového úřadu a napojit vše tak, aby mohli odesílat data prostřednictvím online platformy,“ vysvětluje László Szabó, ředitel rozvoje digitální agentury Growww Digital, která působí v zemích středoevropského regionu. Podle něj zjednodušení povede k většímu přeshraničnímu prodeji i větší transparentnosti. Jedná se také o výrazný krok vpřed v oblasti digitalizace a konkurenceschopnosti evropské e-commerce na světové scéně.Agentura Growww Digital, která e-shopům pomáhá s expanzí na další trhy, už má s řešením technického napojení na online hlášení vydaných faktur a splněním všech nových podmínek e-shopů bohaté zkušenosti. Z českých e-shopů dlouhodobě spolupracují například s Mall.cz (Mall.hu), Kytary.cz (Kytary.hu). S lokalizací a komunikací značky pomáhali také Rohlík.cz (Kifli.hu).

Další informace najdete na webu https://export.growwwdigital.com/. V polovině června bude také na tomto webu spuštěna registrace na bezplatný webinář Growww Digital právě k implementaci nových daňových pravidel a One stop shop. Webinář proběhne 7. července.

Témata:  e-shopy daně

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.