Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Reklamy, které čtou myšlenky: Jak funguje personalizace cen a nabídek

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Ať už nakupujeme online, nebo jen bezcílně procházíme internetem, reklama nás provází na každém kroku. Nejde ale zdá se pouze bannery – naopak, že obchodníci přesně vědí, co hledáme, a někdy nás dokonce dokážou přesvědčit, že danou věc skutečně potřebujeme. Jak funguje personalizace reklam, jak můžeme ovlivnit, co se nám zobrazuje, a proč se ceny stejného produktu mohou zobrazit podle uživatele?

Personalizace online: Pomocník, nebo manipulátor?

Na míru šité reklamy, doporučené filmy či hudební playlisty – personalizace je v digitálním světě všudypřítomná. „Reklamní algoritmy sledují naši aktivitu na internetu, analyzují, co nás zajímá, a podle toho nám servírují obsah, který nás má oslovit,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Zatímco nám personalizace může šetřit čas a zlevnit výběr, může nás také nenápadně ovlivňovat a k neplánovaným nákupům. Jak si chránit své soukromí a mít kontrolu nad tím, jaká data o sobě sdílíme? Evropská legislativa, včetně GDPR, dává spotřebitelům určité záruky. Pokud webové stránky sbírají osobní údaje spotřebitelů pro účely reklamy, musejí k tomu získat jejich souhlas. 

Odlišné ceny nesmí být diskriminující 

Dynamické ceny a individuální slevy jsou běžnou součástí online nakupování. Obchodníci přizpůsobují nabídky podle chování zákazníků – třeba když si vložíme produkt do košíku, ale nákup neprovedeme, často brzy obdržíme e-mail s lákavou slevou. Takové cenové strategie jsou legální, pokud jsou transparentní a zákazník je o individuálním stanovení ceny informován.

Co už ale přípustné není, je diskriminace na základě pohlaví, národnosti nebo jiných chráněných kritérií. „Například pokud by se cena za stejnou službu změnila pouze na základě toho, odkud zákazník pochází, jednalo by se o nepřípustnou cenovou diskriminaci,“ dodává Eduarda Hekšová z dTestu. Právě v Evropské unii platí přísná pravidla, která mají zajistit, aby personalizované nabídky zůstaly spravedlivé a nevedly k neférovému zacházení s některými skupinami zákazníků.

Témata:  e-shopy dTest nákupy

Související

Aktuálně se děje

10. října 2025 12:10

Levná ojetina může skrývat minulost taxíku. Takhle ji poznáte

Koupí ojetého auta můžete hodně ušetřit, ale kupující by měl vědět, co vlastně kupuje. Některá ojetá vozidla můžou být vysloužilé taxíky, policejní vozy nebo auta z půjčoven. Tato auta jsou typicky opotřebovanější a mají nižší hodnotu. 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Andrej Babiš

Komentář

Rozpočet přežije i Babišovy sliby. Německo by na tom bylo hůř o pětinu

Pokud by Babišova vláda naplnila všechny své sliby během prvního roku vládnutí, z výpočtu Národní rozpočtové rady plyne, že se český schodek veřejných financí stále vyjde pod 3 % HDP; německá vláda by v takovém případě měla o 20 % vyšší deficit než ta česká, rakouská o 38 %, a polská dokonce o 124 %. Ani inflace by neměla být v ČR problémem.