Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Reklamy, které čtou myšlenky: Jak funguje personalizace cen a nabídek

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Ať už nakupujeme online, nebo jen bezcílně procházíme internetem, reklama nás provází na každém kroku. Nejde ale zdá se pouze bannery – naopak, že obchodníci přesně vědí, co hledáme, a někdy nás dokonce dokážou přesvědčit, že danou věc skutečně potřebujeme. Jak funguje personalizace reklam, jak můžeme ovlivnit, co se nám zobrazuje, a proč se ceny stejného produktu mohou zobrazit podle uživatele?

Personalizace online: Pomocník, nebo manipulátor?

Na míru šité reklamy, doporučené filmy či hudební playlisty – personalizace je v digitálním světě všudypřítomná. „Reklamní algoritmy sledují naši aktivitu na internetu, analyzují, co nás zajímá, a podle toho nám servírují obsah, který nás má oslovit,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Zatímco nám personalizace může šetřit čas a zlevnit výběr, může nás také nenápadně ovlivňovat a k neplánovaným nákupům. Jak si chránit své soukromí a mít kontrolu nad tím, jaká data o sobě sdílíme? Evropská legislativa, včetně GDPR, dává spotřebitelům určité záruky. Pokud webové stránky sbírají osobní údaje spotřebitelů pro účely reklamy, musejí k tomu získat jejich souhlas. 

Odlišné ceny nesmí být diskriminující 

Dynamické ceny a individuální slevy jsou běžnou součástí online nakupování. Obchodníci přizpůsobují nabídky podle chování zákazníků – třeba když si vložíme produkt do košíku, ale nákup neprovedeme, často brzy obdržíme e-mail s lákavou slevou. Takové cenové strategie jsou legální, pokud jsou transparentní a zákazník je o individuálním stanovení ceny informován.

Co už ale přípustné není, je diskriminace na základě pohlaví, národnosti nebo jiných chráněných kritérií. „Například pokud by se cena za stejnou službu změnila pouze na základě toho, odkud zákazník pochází, jednalo by se o nepřípustnou cenovou diskriminaci,“ dodává Eduarda Hekšová z dTestu. Právě v Evropské unii platí přísná pravidla, která mají zajistit, aby personalizované nabídky zůstaly spravedlivé a nevedly k neférovému zacházení s některými skupinami zákazníků.

Témata:  e-shopy dTest nákupy

Související

Aktuálně se děje

23. října 2025 11:37

Trump přitvrzuje: Ruský ropný byznys odstřižen od dolarů, dopad pocítí i české čerpací stanice

Americký prezident Donald Trump nebývale přitvrzuje vůči Rusku, a to zásahem proti tamnímu ropnému byznysu, na nějž si netroufla ani administrativa jeho předchůdce Joea Bidena. Trump oznámil potenciálně devastující sankce na dva největší ruské producenty, zodpovídající dohromady za takřka polovinu ruského ropného vývozu, tedy na státní podnik Rosněfť a na Lukoil, který je v soukromých rukou.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Světové akcie se otřásají. Pražská burza ale překvapivě patří ke světové špičce

Akcie ve světě čelí nejhlubšímu týdennímu propadu od obchodního týdne, který končil letos 4. dubna. Přitom 2. dubna americký prezident Donald Trump oznámil konkrétní podobu svých takzvaných recipročních cel. Následný otřes na akciových, ale také měnových či dluhopisových trzích přiměl americkou administrativu během několika dní zavedení recipročních cel alespoň o několika měsíců pozdržet. Nad jejich dalším osudem nyní visí otazník, neboť Nejvyšší soud USA je může zneplatnit.