Dřívější varovné signály, jako gramatické chyby nebo podezřelé domény, dnes u podvodných e-shopů skoro nenajdeme. Moderní podvodníci totiž využívají vysoce sofistikované techniky, kterým spotřebitelům umožní snadno naletět na lákavé nabídky. Jak ale zjistit, že nakupujete na anonymním e-shopu, a proč je lepší se jim vyhnout?
Vzhledem k tomu, jak profesionálně a seriózně mohou e-shopy na první pohled působit, není snadné rozeznat, zda se skutečně jedná o důvěryhodného prodejce, nebo jde o podvod. Slogan o české výrobě, emotivní příběh zakladatelů, či lákavé slevy mohou být jen dobře zkonstruovanou fasádou, za kterou se skrývá snaha podvodníků obratem pro zákazníky o peníze. Před nákupem by však spotřebitelé měli být ostražití a nezaměřovat se pouze na to, co je zjevné na první pohled. Nejdůležitější informace se totiž často skrývají na méně viditelných místech, které mohou prozradit skutečnou povahu e-shopu.
Před tím, než spotřebitel nakoupí na neznámém e-shopu, je klíčové si ověřit, kdo je za prodejem. Důležitými informacemi jsou obchodní název, adresa sídla, případně IČO, které by měly být k nalezení v sekci „O nás“ nebo „Kontakty“. Pokud místo toho e-shop poskytuje pouze online formulář nebo e-mail, může to být první varovný signál. „Absence fyzických adres prodejce výrazně ztěžuje reklamace nebo vracení zboží a snižuje šanci na úspěšné řešení problémů, včetně doručení zboží,“ dodala Eduarda Hekšová, ředitelka dTest. Takovéto e-shopy označujeme jako anonymní, a doporučujeme se jim vyhnout. dalším krokem je zkontrolování obchodních podmínek, které by neměly obsahovat nesprávné zkrácení spotřebitelských práv, jako například omezenou lhůtu na vrácení zboží. Taková ustanovení i přes jejich neplatnost mohou naznačovat, že obchodník není spolehlivý.
Pokud má spotřebitel stále pochybnosti o bezpečném nákupu na e-shopu, měl by se zaměřit na několik dalších ukazatelů. Například výrazně nízké ceny, které jsou navíc časově omezeny, mohou signalizovat riziko. „Pokud se sleva opakuje i následující den, je lepší být opatrný,“ varuje odbornice Hekšová. Dalším důležitým faktorem jsou certifikáty nebo ocenění jako
„e-shop roku“, které nemusí být vždy spolehlivé. Recenze zveřejněné přímo na webu obchodu mohou být zmanipulované, proto je lepší hledat hodnocení na nezávislých portálech. Spotřebitelé by také měli prověřit e-shop na seznamu rizikových obchodníků České obchodní inspekce nebo využít platformu VašeStížnosti.cz pro zjištění, zda nebyl tento prodejce už dříve problematický.
Čtěte také
Co dělat, když objednané zboží nedorazí? Pokud zákazník zaplatil, ale objednávka nedorazila, měl by nejprve kontaktovat prodejce. Doporučuje se využít všechny dostupné kanály, jako
e-mail nebo sociální sítě, a požádat o nový termín dodání nebo případně odstoupit od smlouvy v rámci 14denní lhůty. Pokud prodejce nereaguje ani v prodloužené lhůtě, zákazník má právo smlouvu zrušit. Pokud však není možné e-shop kontaktovat a ten se dokonce vytratil z internetu, například změnou domény, můžete se obrátit na svou banku s žádostí o chargeback. Banka nemusí peníze vrátit automaticky, ale pokud předložíte důkazy o transakci, je šance na úspěch. Pokud ani banka nepomůže, zůstává možnost obrátit se na Policii ČR a podat trestní oznámení pro podezření z podvodu.
Související
28. ledna 2025 11:20
16. ledna 2025 10:32
19. listopadu 2024 10:51
14. listopadu 2024 12:48
12. listopadu 2024 10:50
7. listopadu 2024 11:32