Rok 2020: Benzín zdražuje, lidé přicházejí o práci. Propouštění začalo

Spolu s novým rokem přichází do Česka řada ekonomických změn. Ty nejvýraznější lze spatřit například v cenách benzínu nebo v propouštění v některých odvětvích průmyslu. Ačkoliv premiér Andrej Babiš ve svém novoročním projevu uvedl, že Česko je na tom ekonomicky dobře, v některých oblastech je to přesně naopak.

Ilustrační fotografie
reklama

V tuzemském zpracovatelském průmyslu se provozní podmínky v prosinci zhoršovaly, stejně jako po celý loňský rok. Podle ekonoma Lukáše Kovandy se jednalo o jedno z nejprudších zhoršování situace v roce 2019, hůře bylo loni už jen v červenci a v listopadu. Prudčeji než loni červenci, listopadu a prosinci se provozní podmínky v tuzemském průmyslu zhoršovaly naposledy v krizovém roce 2009.

"Důvodem rapidního zhoršování je slábnoucí poptávka jak domácích, tak zahraničních odběratelů. V dohledné době přitom nelze očekávat výraznější zlepšení situace, jelikož objem výrobních zakázek tuzemskému průmyslu v prosinci klesal poměrně silně," dodal Kovanda.

Průmyslové podniky jsou kvůli slábnutí poptávky nuceny snižovat stavy svých zaměstnanců a zatímco některé podniky nedoplňují zaměstnance, kteří sami odejdou, jiné přistoupily k propouštění zaměstnanců, kteří by rádi pracovali dále. 

Podle ekonoma je třeba v letošním roce počítat s poklesem tuzemské průmyslové výroby a se zhoršujícími se provozními podmínkami. Zvláště nepříznivě budou podle něj zasaženy průmysl hutnický a části automobilového průmyslu. Dále bude potížím čelit i těžební průmysl. 

S novým rokem rostou ceny

Ekonom také upozornil, že se zvyšují ceny některých komodit. Například benzín na Nový rok zdražil nejvýrazněji za posledních pět let. 

"Ceny pohonných hmot v ČR v uplynulém týdnu opět stouply. Zvláště výrazně vzrostly na Nový rok. Benzín Natural 95 včera zdražil ze dne na den o 25 haléřů na litr, nafta pak za jediný den hned o dvacet haléřů na litr. V případě benzínu se jedná o nejvýraznější jednodenní zdražení za celé období od února 2015, tedy za posledních skoro pět let. Markantní novoroční zdražení „ze dne den“ je však v posledních letech poměrně obvyklým úkazem," uvedl Kovanda.

Benzín i nafta jsou podle jeho statistik nejdražší od loňského listopadu a je třeba počítat s dalším růstem cen jak benzínu, tak nafty, v rozsahu do deseti haléřů na litr.

"Cena ropy Brent totiž koncem roku dosáhla své nejvyšší cenové úrovně od zářijových útoků na saúdskoarabská ropná zařízení. Barel Brentu přesáhl cenovou úroveň 68 dolarů, poprvé právě od poloviny září. Efekt zdražující ropy tlumí zlehka posilující česká koruna, která od konce listopadu 2019 do začátku ledna 2020 zpevnila vůči dolaru o zhruba padesát haléřů," vysvětlil.

"Loňský rok totiž začínal z velmi nízkého základu, protože konec roku 2018 byl příznačný až panickým výprodejem mnoha druhů aktiv. Opticky pak srovnání s nízkou základnou začátku ledna taktéž přifukuje ceny, a tedy i výnosy, z konce roku 2019. Pokud srovnáme ceny konce roku 2019 třeba s těmi z konce září 2018, už růst tak markantní jako čistě v roce 2019 není. Přechodný propad cen aktiv, včetně ropy, k němuž došlo na přelomu let 2018 a 2019 pomáhá vysvětlit právě třeba to, že nafta v ČR během roku 2019 zlevnila, i když ropa zdražovala a dolar vůči koruně mírně posílil," dodal ekonom.

Benzín je nyní v okolních zemích levnější než v Česku v Maďarsku a Polsku, stejně drahý je pak v Rakousku. Slováky a Němce vyjde dráž. Levnější než v Česku je také v Bulharsku či v Rumunsku, ve Slovinsku a Chorvatsku je naopak dražší.

Nafta je podle Kovandy stejně drahá v Česku, v Rakousku i na Slovensku. Poláci, Bulhaři či Rumuni ji mají levnější, Maďaři, Slovinci, Chorvati a obyvatelé většiny „starých“ zemí EU s výjimkou opět Lucemburska, ale také Španělska pak dražší.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky