Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Propouštění ve firmě. Jak zajistit, aby zaměstnanci odešli v dobrém?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Kvůli pandemii covidu se mnoho zaměstnavatelů nachází v nelehké situaci. I přes snahy udržet své zaměstnance pomocí snížení mezd, omezením či zrušením rozpočtů na benefity, akce pro zaměstnance nebo na vzdělávání, budou někteří z nich nuceni v průběhu podzimu propouštět. Propouštění je asi tou nejméně příjemnou součástí práce personalisty i manažera. Alfou a omegou lidského a férového přístupu je v těchto situacích komunikace. Zaměstnance navíc můžete podpořit při hledání nové práce.

Propustit zaměstnance bývá nároční úkol i pro ostříleného manažera. Musí nejenom jasně komunikovat, ale důležitá je i znalost zákoníku práce. Komunikace by měla být věcná, konkrétní, a hlavně dobře naplánovaná, ať už se jedná o propouštění jednotlivců či většího počtu zaměstnanců. „Manažerům, kteří budou propouštění zaměstnancům komunikovat, v rámci přípravy říkám: Představte si, že jste na druhé straně. Jak byste chtěli, aby tuto zprávu někdo komunikoval vám a co byste chtěli vědět?,“ radí Petra Hubálková, externí HR konzultantka vzdělávací společnosti MgC Group.Pokud se firma chystá propustit větší počet zaměstnanců, oznámení o propouštění by vždy mělo předcházet detailní plánování. Od identifikace pozic, které se budou rušit, návrhu podmínek, způsobu načasování komunikace a jejího obsahu, až po dopad na firemní procesy a zaměstnance, kteří ve firmě zůstávají. Pověří se ti, kteří budou rozhodnutí komunikovat a jak, případně co, kdy a jak bude firma komunikovat zaměstnancům, kteří zůstávají. Zapomínat by se nemělo ani na formu výstupního procesu, až po zvažování další podpory propouštěných zaměstnanců v podobě outplacementového programu. „Tuto formu poskytuje stále více firem, které si chtějí udržet dobré jméno zaměstnavatele na trhu a nabízí ho propuštěným zaměstnancům jako poslední benefit. Účelem programu je podpora odcházejících zaměstnanců při hledání nového uplatnění,“ upřesňuje Hubálková, která řídila propouštění velkého počtu zaměstnanců i napříč různými zeměmi.

Služby outplacementu mohou mít různou podobu a rozsah a být poskytované interně či přes externího dodavatele. Vše záleží na možnostech zaměstnavatele, počtu propuštěných lidí a kapacitě interního personálního týmu. „Ve své praxi jsem se setkala s oběma variantami. Interně jsme pro zaměstnance připravili jednoduchý dokument s informacemi ohledně toho, na co mají nárok od firmy, co musí podniknout k registraci na Úřad práce, pomohli jsme jim upravit životopis, poradili jim, kde a jak hledat práci. Při externím zajištění těchto služeb jsme pro zaměstnance zajistili skupinový i individuální přístup, osobnostní diagnostiku a podporu kariérového poradce,“ dodává Petra Hubálková. Obsah a rozsah služeb si může každá firma sestavit dle svých možností. Strašákem bývá cena, nicméně při propouštění většího počtu zaměstnanců či manažerů na vysokých pozicích je cena v porovnání s objemem peněz, které zaměstnavatel vyplatí na odchodném, obhajitelná.

Témata:  propouštění zaměstnanci firmy

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.