Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Propouštění ve firmě. Jak zajistit, aby zaměstnanci odešli v dobrém?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Kvůli pandemii covidu se mnoho zaměstnavatelů nachází v nelehké situaci. I přes snahy udržet své zaměstnance pomocí snížení mezd, omezením či zrušením rozpočtů na benefity, akce pro zaměstnance nebo na vzdělávání, budou někteří z nich nuceni v průběhu podzimu propouštět. Propouštění je asi tou nejméně příjemnou součástí práce personalisty i manažera. Alfou a omegou lidského a férového přístupu je v těchto situacích komunikace. Zaměstnance navíc můžete podpořit při hledání nové práce.

Propustit zaměstnance bývá nároční úkol i pro ostříleného manažera. Musí nejenom jasně komunikovat, ale důležitá je i znalost zákoníku práce. Komunikace by měla být věcná, konkrétní, a hlavně dobře naplánovaná, ať už se jedná o propouštění jednotlivců či většího počtu zaměstnanců. „Manažerům, kteří budou propouštění zaměstnancům komunikovat, v rámci přípravy říkám: Představte si, že jste na druhé straně. Jak byste chtěli, aby tuto zprávu někdo komunikoval vám a co byste chtěli vědět?,“ radí Petra Hubálková, externí HR konzultantka vzdělávací společnosti MgC Group.Pokud se firma chystá propustit větší počet zaměstnanců, oznámení o propouštění by vždy mělo předcházet detailní plánování. Od identifikace pozic, které se budou rušit, návrhu podmínek, způsobu načasování komunikace a jejího obsahu, až po dopad na firemní procesy a zaměstnance, kteří ve firmě zůstávají. Pověří se ti, kteří budou rozhodnutí komunikovat a jak, případně co, kdy a jak bude firma komunikovat zaměstnancům, kteří zůstávají. Zapomínat by se nemělo ani na formu výstupního procesu, až po zvažování další podpory propouštěných zaměstnanců v podobě outplacementového programu. „Tuto formu poskytuje stále více firem, které si chtějí udržet dobré jméno zaměstnavatele na trhu a nabízí ho propuštěným zaměstnancům jako poslední benefit. Účelem programu je podpora odcházejících zaměstnanců při hledání nového uplatnění,“ upřesňuje Hubálková, která řídila propouštění velkého počtu zaměstnanců i napříč různými zeměmi.

Služby outplacementu mohou mít různou podobu a rozsah a být poskytované interně či přes externího dodavatele. Vše záleží na možnostech zaměstnavatele, počtu propuštěných lidí a kapacitě interního personálního týmu. „Ve své praxi jsem se setkala s oběma variantami. Interně jsme pro zaměstnance připravili jednoduchý dokument s informacemi ohledně toho, na co mají nárok od firmy, co musí podniknout k registraci na Úřad práce, pomohli jsme jim upravit životopis, poradili jim, kde a jak hledat práci. Při externím zajištění těchto služeb jsme pro zaměstnance zajistili skupinový i individuální přístup, osobnostní diagnostiku a podporu kariérového poradce,“ dodává Petra Hubálková. Obsah a rozsah služeb si může každá firma sestavit dle svých možností. Strašákem bývá cena, nicméně při propouštění většího počtu zaměstnanců či manažerů na vysokých pozicích je cena v porovnání s objemem peněz, které zaměstnavatel vyplatí na odchodném, obhajitelná.

Témata:  propouštění zaměstnanci firmy

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy