Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Otevírání obchodů se blíží, Češi v nich v nákupním boomu utratí až 200 miliard

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Lukáše Kovandy: Únorový propad maloobchodních tržeb v ČR byl nižší, než se čekalo. Meziročně se tržby propadly o 5,8 procenta neočištěně, po očištění dokonce jenom o rovná tři procenta. Analytici oslovení agenturou Bloomberg přitom ve střední hodnotě svých odhadů počítali s osmiprocentním poklesem neočištěných tržeb.

Výsledek únorových tržeb je příznivý nejen proto, že překonal expertní očekávání. Meziročně se srovnává letošní „pandemický“ únor, poznamenaný uzavírkou podstatné části maloobchodu, s loňským, stále ještě „předpandemickým“ únorem. Nouzový stav byl loni vyhlášen poprvé v březnu. Navíc za letošním únorovým meziročním propadem tržeb není jen ochlazení poptávky. Stojí za ním i třeba markantní pokles cen pohonných hmot. Ty loni v únoru vykazovaly dle údajů CCS průměrnou cenu 32,02 koruny za litr, zatímco letos v únoru jen 28,25 koruny za litr.  

Meziročně ovšem letos v únoru narostly v očištění tržby za potraviny, o 0,4 procenta, což souvisí s tím, že lidé mají kvůli uzavírce podstatné části maloobchodu omezené možnosti realizace výdajů, pročež ochotněji utrácí právě za potraviny, včetně potravin dražších, než jaké by si dopřáli nebýt pandemie. Obchody s potravinami zůstávají otevřeny.  

Enormní nárůst tržeb i na svůj standard zaznamenaly letos v únoru e-shopy. Statistická položka, jež je zahrnuje, vykazuje velmi silný růst 41,7 procenta. Pokračuje tedy masivní přesun českých spotřebitelů z off-line od on-line sféry, přičemž zčásti jde o nevratný proces. Kamenní prodejci budou mít po otevření ekonomiky po několik let potíže dostat do obchodů tolik utrácející klientely jako před pandemií. To si vyžádá trvalé uzavření některých provozoven.  

Na předpandemickou úroveň vrátí tržby kamenným prodejcům jen předpokládaný růst kupní síly Čechů v nadcházejících letech, podíl off-line tržeb na celkových tržbách maloobchodu se však již zřejmě nikdy na předpandemickou úroveň nevrátí. Včera oznámené postupné zahájení otevírání některých dosud uzavřených provozoven tak přichází až příliš pozdě.  

Za celý letošní rok by maloobchodní tržby měly růst o 1,5 procenta. Bude je hlavně od zhruba poloviny pohánět otevření ekonomiky, umožněné postupující vakcinací, a nákupní boom, jenž se po otevření dostaví. Češi během něj budou realizovat své odkládané nákupy. Podle odhadu České národní banky by Češi mohli do ekonomiky „pustit“ až 200 miliard korun právě zejména realizací odkládaných nákupů. Tím se částečně, ačkoli ne zcela, „zahojí“ právě i kamenní prodejci.  

Témata:  obchody nákupy

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy