Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Valentýn: Slováci jsou oproti Čechům štědřejší. Kvůli luxusnímu šperku se nebojí zadlužit

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Při vhodné události jako je Valentýn kupuje luxusní šperk jako dar 23 % Slováků a 17 % Čechů. Slováci obdarovávají šperkem v průměrné ceně 10 500 korun, Češi jen 7 800 korun.

Zhruba čtvrtina (24 %) našich sousedů je ochotná se kvůli nákupu luxusního šperku za účelem daru i zadlužit. V Čechách si nákup klenotu na splátky umí představit jen asi každý desátý obyvatel. Uvedená data vyplývají z průzkumu, největšího českého klenotnictví ALO diamonds. V USA, které jsou největším světovým trhem se šperky, by letos Američané kvůli Valentýnu měli podle odhadů utratit historicky druhou nejvyšší souhrnnou částku. Nebýt kampaně Me Too, výdaje mohly překonat dosavadní rekord z roku 2016.

Hlavním obdobím, kdy se prodává nejvíce šperků, jsou již tradičně poslední dva měsíce v roce. Předvánoční nákupy šperků tvoří až čtvrtinu celoročních příjmů českých a slovenských klenotnictví. Stále vyšší tržby každým rokem ale přináší i svátek svatého Valentýna, kdy si partneři projevují vzájemnou lásku. „Pokud porovnáme Čechy a Slováky, ohledně nákupů klenotů na Valentýna jasně vedou Slováci, a to jak nakoupeným množstvím, tak i jejich průměrnou cenou. Češi jsou ale ochotni vložit o trochu více peněz do investičních šperků,“ uvádí Alojz Ryšavý, klenotník a majitel ALO diamonds.

V USA letos za Valentýna utratí 19,6 miliardy dolarů

Valentýn si v Česku a na Slovensku získává stále významnější pozici. Velmi silnou tradici má ale v USA, kde patří mezi tři nejdůležitější svátky, kvůli kterým lidé nakupují klenoty. Podle International Diamond Exchange se svátek svatého Valentýna podílí na ročních tržbách amerických prodejců klenotů téměř osmi procenty. Větší podíl mají jen Vánoce (24 %) a Den matek (8,2 %). Podle společného odhadu americké Národní federace pro maloobchod (National Retail Federation) a společnosti Prosper Insights & Analytics letos Američané utratí za Valentýna 19,6 miliardy dolarů (o 1,4 miliardy dolarů více než vloni), což by byla historicky druhá největší souhrnná částka. Rekord padl v roce 2016, kdy se útraty vyšplhaly na 19,7 miliardy dolarů. Průměrná letošní útrata jednoho Američana v souvislosti s Valentýnem by měla být 144 dolarů, vloni činila 136 dolarů. Letošního Valentýna se dle odhadu chystá slavit 55 % Američanů.Výdaje brzdí kampaň Me Too

Podle agentury Reuters letošní svátek svatého Valentýna výrazně ovlivní kampaň Me Too, která upozorňuje na sexuální obtěžování na pracovišti. Podle agenturou oslovených odborníků na mezilidské vztahy nastal v Americe po loňském říjnu, kdy začala sílit kampaň Me Too, velmi výrazný útlum v projevování sympatií k opačnému pohlaví na pracovišti, a to jak u nežádoucích projevů, tak i u těch, které by většina lidí považovala za akceptovatelné. Méně projevovaná náklonnost v pracovních kolektivech pochopitelně negativně ovlivňuje i útraty spojené se svátkem svatého Valentýna.

Témata:  Valentýn (svátek zamilovaných) šperky ALO diamonds

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.