Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Láska prochází žaludkem. Tři čtvrtiny transakcí k Valentýnu jsou za večeři

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Tři čtvrtiny karetních transakcí a 40 procent objemu výdajů uskutečněných v období kolem svátku svatého Valentýna připadají na společnou večeři, což potvrzuje, že láska skutečně prochází žaludkem. Vyplývá to z analýzy Mastercard Love Index vytvořené na základě transakcí kreditními, debetními a předplacenými kartami za rok 2017.

Oblíbený je rovněž nápad vzít svoji drahou polovičku na nezapomenutelnou cestu letecky nebo vlakem. V roce 2017 se počet transakcí vypovídajících o této valentýnské volbě zvýšil o 23 procent, přičemž na ně připadlo 22 procent romantických výdajů. Favoritem však zůstává hotelový pobyt s 27procentním podílem objemu valentýnských útrat.

Pokud se porovnají tři předchozí valentýnská období, tedy vždy dny od 11. do 14. února v letech 2015 až 2017, tak podle získaných údajů spotřebitelé utrácejí kvůli tomuto svátku stále raději za zážitky než za hmotné zboží, přičemž „citově zabarvené výdaje“ se od roku 2015 zvýšily o šest procent a počet transakcí o 17 procent.

Ne vše jen roste. Třeba celkové výdaje za tradiční valentýnské květiny se snížily v průběhu tří let o tři procenta, a to i přesto, že počet transakcí se zvýšil o 14 procent. Ukazuje se, že ačkoli květiny zůstávají symbolem milostného vztahu, dokáže toho jeden květ zjevně sdělit více než nákladný pugét. Obdobně došlo i k poklesu výdajů za šperky, a to o devět procent i přes nárůst počtu transakcí o desetinu oproti roku 2015.

Studie, která se zabývala chováním nakupujících zahrnujících více než 200 oblastí po celém světě, zjistila i další nákupní trendy. Údaje příkladně ukazují, že pořizování dárků stále méně necháváme až na poslední chvíli. Hned 30 procent nákupů k Valentýnu se odehrává 11. února, což je celosvětově 48,8 milionu transakcí za poslední tři roky. A pouze o něco málo více než čtvrtina (27 procent) všech valentýnských nákupů se koná přímo v den sv. Valentýna.

Nadále roste obliba internetového nakupování – mezi Valentýnem v roce 2015 a v roce 2017 došlo k nárůstu internetových transakcí o enormních 136 procent.

Bezkontaktní placení kartami – coby ideální způsob, jak se vyhnout trapným chvilkám nad příchozí fakturou – od roku 2015 zaznamenalo nárůst hodnoty transakcí o 311 procent a počtu transakcí o 203 procent. Výdaje hrazené bezkontaktně se zvýšily ve všech sledovaných kategoriích, přičemž k nejprudšímu nárůstu došlo v platbách za leteckou a železniční dopravu (1 064 procent), za šperky (453 procent) a květiny (446 procent).

Témata:  Valentýn (svátek zamilovaných) restaurace

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy