Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Láska prochází žaludkem. Tři čtvrtiny transakcí k Valentýnu jsou za večeři

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Tři čtvrtiny karetních transakcí a 40 procent objemu výdajů uskutečněných v období kolem svátku svatého Valentýna připadají na společnou večeři, což potvrzuje, že láska skutečně prochází žaludkem. Vyplývá to z analýzy Mastercard Love Index vytvořené na základě transakcí kreditními, debetními a předplacenými kartami za rok 2017.

Oblíbený je rovněž nápad vzít svoji drahou polovičku na nezapomenutelnou cestu letecky nebo vlakem. V roce 2017 se počet transakcí vypovídajících o této valentýnské volbě zvýšil o 23 procent, přičemž na ně připadlo 22 procent romantických výdajů. Favoritem však zůstává hotelový pobyt s 27procentním podílem objemu valentýnských útrat.

Pokud se porovnají tři předchozí valentýnská období, tedy vždy dny od 11. do 14. února v letech 2015 až 2017, tak podle získaných údajů spotřebitelé utrácejí kvůli tomuto svátku stále raději za zážitky než za hmotné zboží, přičemž „citově zabarvené výdaje“ se od roku 2015 zvýšily o šest procent a počet transakcí o 17 procent.

Ne vše jen roste. Třeba celkové výdaje za tradiční valentýnské květiny se snížily v průběhu tří let o tři procenta, a to i přesto, že počet transakcí se zvýšil o 14 procent. Ukazuje se, že ačkoli květiny zůstávají symbolem milostného vztahu, dokáže toho jeden květ zjevně sdělit více než nákladný pugét. Obdobně došlo i k poklesu výdajů za šperky, a to o devět procent i přes nárůst počtu transakcí o desetinu oproti roku 2015.

Studie, která se zabývala chováním nakupujících zahrnujících více než 200 oblastí po celém světě, zjistila i další nákupní trendy. Údaje příkladně ukazují, že pořizování dárků stále méně necháváme až na poslední chvíli. Hned 30 procent nákupů k Valentýnu se odehrává 11. února, což je celosvětově 48,8 milionu transakcí za poslední tři roky. A pouze o něco málo více než čtvrtina (27 procent) všech valentýnských nákupů se koná přímo v den sv. Valentýna.

Nadále roste obliba internetového nakupování – mezi Valentýnem v roce 2015 a v roce 2017 došlo k nárůstu internetových transakcí o enormních 136 procent.

Bezkontaktní placení kartami – coby ideální způsob, jak se vyhnout trapným chvilkám nad příchozí fakturou – od roku 2015 zaznamenalo nárůst hodnoty transakcí o 311 procent a počtu transakcí o 203 procent. Výdaje hrazené bezkontaktně se zvýšily ve všech sledovaných kategoriích, přičemž k nejprudšímu nárůstu došlo v platbách za leteckou a železniční dopravu (1 064 procent), za šperky (453 procent) a květiny (446 procent).

Témata:  Valentýn (svátek zamilovaných) restaurace

Související

Aktuálně se děje

24. září 2025 11:01

22. září 2025 11:03

15. září 2025 11:26

Podvodné e-shopy se maskují za známé značky. Odborníci radí, jak je rozpoznat

Podvodným e-shopům asi nikdy nebude konec. Zcela jistě jste se i vy s nějakým setkali. V lepším případě to skončilo rychlým odhalením, v tom horším poučením za bolestivou cenu. Mimo klasické praktiky, kdy e-shopy lákají pouze na výprodeje, se bohužel stále častěji objevují napodobeniny reálných prodejců, na jejichž jménu a případně i grafické podobě stránek podvodníci parazitují.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neznalost a psychické vyčerpání brání dlužníkům využít oddlužení

Novela insolvenčního zákona měla lidem cestu k oddlužení usnadnit. Přesto počet nových insolvenčních řízení meziročně roste jen o 12 %, přičemž desítky tisíc lidí ročně by tuto možnost mohly využít – většina o ní ale stále neví. Výzkum Konsorcia dluhových poraden ČR ukázal, že dlužníkům brání nejen neznalost změn, ale i psychické vyčerpání a složité životní podmínky.